Inte en utpost utan en kärna för alla

7 sep 2020 • 2 min

Biblioteken är viktigare än någonsin. Det är förstås ett bra tillfälle att helt göra om Biblioteksbladet på papper och på webben.

Välkommen, det här är Biblioteksbladets nya hem på nätet.

Samtidigt som den nya webbplatsen har premiär har också vår papperstidning fått ny form, ny periodicitet och delvis ny publicistisk inriktning.

På papper drar vi ner tempot från åtta till fyra nummer per år och höjer ambitionsnivån när det gäller fördjupning och koncentration. Varje nummer kommer att kretsa sig kring ett specifikt tema – i nummer 5/2020 som utkommer i dagarna ägnar vi oss digitaliseringen av det svenska kunskapsarvet.

Varför går det så trögt medan många andra länder, inte minst våra grannar Finland och Norge, har kommit så långt?

Här på webben ökar vi istället tempot med ännu mer nyheter och debatt om frågor som direkt eller indirekt handlar om bibliotekssfären.

Kanske tror någon utanför denna sfär att Biblioteksbladet bevakar en smal samhällsföreteelse, ett slags särintresse där folk vurmar för gamla böcker och kategorisering av kunskap? Eventuella föreställningar av det slaget är förstås felaktiga (även om biblioteksfolk generellt gillar både böcker och ordning och reda). Biblioteksvärlden är ingen marginell företeelse utan består av verksamheter  i samhällsförändringarnas absoluta frontlinjer.

”Biblioteken är inte en utpost utan en kärna för alla”, som Norges nationalbibliotekarie Aslak Sira Myhre uttrycker det i en intervju med Biblioteksbladet (ännu bara på papper, snart här på webben).

Medan den kollektiva gemenskapen steg för steg flyttar ut ur det fysiska rummet och lämnar efter sig ett växande digitalt utanförskap, finns biblioteken kvar som löften om en trygghet som annars kan verka skör. Och i en tid av falska nyheter, aktivt spridande av desinformation och växande polarisering är varje bibliotek ett aktivt erbjudande om att något annat är möjligt. Galenskapen kan hållas på armlängds avstånd, det går att välja kunskap istället för förvirring.

Ingenstans manifesteras detta på ett lika anslående sätt som på Universitetsholmen i Malmö hamn. Där delar fakulteten för lärande och samhälle en byggnad döpt till Orkanen med universitetets bibliotek. Innanför den glasbeklädda fasaden sitter orden ”kunskap” och ”frihet” på olika språk. Det är en vacker påminnelse om vad allt egentligen handlar om och varför det känns så meningsfullt att göra en publikation som Biblioteksbladet.

Malmö universitetsbiblioteks byggnad Orkanen, med ”kunskap” och ”frihet” inbyggt i fasaden.