Författarnas uppmaning: Boka oss igen!

29 mar 2021 • 2 min

Biblioteken är viktiga för författarna, så fortsätt planera era program trots osäkerheten, uppmanar Författarcentrum och Författarförbundet. "I värsta fall blir förstås några möten inställda. Men det inställda mötet kan författaren i bästa fall få krisstöd för."

För väldigt många författare är författarbesöken på bibliotek och i skolor själva fundamentet i ekonomin. Bokinkomster med royalty, avräkningar och realisationer är oberäkneliga. Dessutom är försäljningen av en bok beroende av exponeringen och försäljningen betyder mycket för författarens möjlighet att få ge ut ytterligare en bok.

Författarnas roll i litteraturförmedlingen i samhället kan inte heller överskattas och att träffa publiken, läsarna, är ett helt nödvändigt syre i detta ensamma yrke.

Ett besök på bibliotek behöver förstås inte ge fler sålda böcker men väl utlånade. Lån av böcker ger som bekant biblioteksersättning och möjlighet till arbetsstipendier via Författarfonden. Författarna och biblioteken ingår på det här sättet i ett blodomlopp som just nu drabbats av svåra proppar. Författarcentrums bokningar gick ner med 30 procent under pandemin 2020. Det får ändå sägas vara rätt bra att 70 procent fanns kvar. Många möten genomfördes digitalt. Annat blev flyttat från vår till höst och till nästa vår.

Under denna svåra tid har vi haft väldigt många författare som fortbildat sig och gått kurser i digitala möten. Det går bättre och bättre och blir roligare och roligare när alla lär sig särarten men inget slår väl egentligen det äkta mötet med publiken. Så våga boka oss i höst!

Att författaren kommer till ditt bibliotek skapar en unik närhet till läsaren och bidrar till bibliotekets starka betydelse i närsamhället. Vi får lita på Folkhälsomyndighetens profetior och vaccinet. Författarna går under av ekonomisk stress och tristess. Bokbranschen har ändå gått bra under pandemin så många nya böcker ligger opratade, orecenserade, odiskuterade och i värsta fall olästa. Vi författare finns beredda och skulle världen mot förmodan inte öppnas upp så är vi ganska bra på digitala möten nu och vi har tålamod att vänta och boka om.

I värsta fall blir förstås några möten inställda. Men det inställda mötet kan författaren i bästa fall få krisstöd för. Det inställda mötet finns. Det inställda mötet är ett bevisat inkomstbortfall. Men att mejlen och telefonen är död får ingen betalt för. Om boklånen rasar försvinner även inkomsterna kopplade till utlånen.

Släpp författarna loss!

Boka oss igen!

Träffa våra medlemmar i höst och ha samtal, uppläsningar och bokprat som stärker litteraturens roll och tar tillbaka närheten mellan författare och publik.

Författarna väntar på att få träffa er alla.

Helen Rundgren, ordförande Författarcentrum Öst

Grethe Rottböll, ordförande Sveriges författarförbund