Låt läsningen bli en del av lönejobbet

17 sep 2015 • 2 min

Maria Ehrenberg är regionbibliotekarie  i Halland och krönikör i Biblioteksbladet.
Maria Ehrenberg

Vi är ett par stycken som just nu håller på att lägga sista handen vid rapporten Synen på skönlitteratur på svenska bibliotek. En del handlar om bibliotekariers läsning. Det gör de nämligen, läser. Mycket, ofta, länge. Förmodligen den mest läsande kåren som finns. Och det är bra. Självklart. All heder åt mina läsande kollegor!

Men väldigt få har lästid i sitt arbete. De flesta ägnar således flera timmar om dagen åt att gratis läsa in sådant som de sedan använder i jobbet. För vilken litteratur tror ni man kan tipsa om, ha bokcirkel kring, ordna programverksamhet om och bjuda in till författarbesök? Jo, sådant man själv läst, naturligtvis.

Så man kan säga att det skönlitterära arbetet bygger på volontärverksamhet.

Hur gör man då som chef för att hålla bredd i den verksamheten? Hur täcker man genrer, inriktningar och språkområden? Det handlar om rekrytering. Man ser till att anställa någon som kan många, om alla andra kan Elsie Johansson.

Så har jag gjort. Och skäms nu i efterhand. För vad jag försökte göra var att styra det skönlitterära arbetet utan att betala.
För vill man arbeta strategiskt med skönlitteratur, då måste man också kunna ge sin personal i uppdrag att läsa in sig på sådant de inte själva väljer. Lyrik, till exempel. Få läser lyrik. Om man inte vill att den ska dö ut på svenska bibliotek är det dags att se till att personalen kan den. Samma sak med dramatik, SF och viss experimentell litteratur. Och mycket annat.

Men vill vi fortsätta lyfta fram den just nu mest omtalade och aktuella boken från Sveriges största bokförlag så kan vi fortsätta jobba som förut.

Rapporten Synen på skönlitteratur på svenska bibliotek presenteras
på Bok- & Bibliotek.

Maria Ehrenberg är regionbibliotekarie i Halland och krönikör i Biblioteksbladet.

1. Tack. Detta är väldigt viktigt. Jag kan sakna strategier och tydliga mål när man arbetar med skönlitteratur. Om man vill utveckla nya metoder då det gäller litteraturförmedling så innebär det att man måste ha bredd, kreativitet och nytänk och hur får man det om man bara håller sig till privatläsning? Jag faller själv i samma fälla. Vi som personal måste fundera kring vårt eget förhållningsätt till litteraturen och få möjlighet till att läsa på jobbet / Hälsningar en som läser lyrik 🙂