Leta efter dem som hjälper till

14 mar 2017 • 2 min

Berättelserna om de amerikanska bibliotekariernas motståndshandlingar har fyllt medierna i veckor. ”Jag är bibliotekarie på mellanstadiet och ansvarar för en...

Annika Persson. Foto: Sandra Johnson

”Jag är bibliotekarie på mellanstadiet och ansvarar för en anslagstavla i korridoren. Där har jag jobbat med antifascistiska teman och till exempel lyft fram Rebellalliansens kamp mot förtrycket i Star Wars och hur Captain America klippte till Hitler.”

”Jag har gjort en utställning i barnavdelningen där familjer kan lära sig mer om islam. Vi har ganska få titlar, men jag har ställt fram dem som finns och kompletterat med en fakta-pärm med artiklar.”

”Jag har gjort en skyltning som håller fram vänlighet, tolerans och berättelser om flyktingar. I en av mina favoriter finns ett citat som jag använde: ’När jag var liten och såg läskiga saker på nyheterna brukade mamma säga ’Leta efter dem som hjälper till. Det finns alltid såna som hjälper till.’”

De här berättelserna kommer från bibliotekarier i Maine, Maryland och Connecticut och publicerades ursprungligen i en artikel av Kelly Jensen i amerikanska Bookriot.

Brittiska The Guardian skriver också om hur bibliotekarier över hela USA gör aktioner med främst två fokus. Att erbjuda kompetent källkritik i en värld av falska nyheter, men också en plats i världen där alla människor är lika mycket värda.

Det finns de som säger att biblioteken alltid är och har varit en motståndsrörelse. Men den blir inte riktigt tydlig förrän det finns en part som motsätter sig fri tillgång till information eller principen om allas lika värde. Nu finns det. Inte bara i USA utan också här.

Tiden när både bibliotekarier och journalister rörde sig i en närmiljö där den ena demokratiskt anständiga uppfattningen bröts mot den andra är förbi. Där makten i allmänhet talade sanning. Där debatter fördes på ett hederligt sätt och man fick göra omtag om nån kommit på en med att ljuga.

Det är en ny tid nu. En tid när Fox news kan  hitta på en nationell säkerhetsrådgivare som heter Nils Bildt och säger att kriminaliteten i det invandrartäta Sverige visst mörkas. En tid när en högerextrem tidning som Nya tider får ökat presstöd, deltar i Bokmässan och river upp sår i en biblioteksförening som inte kan enas om hur man bäst motar förtrycket när man ser det komma.

Det är en ny tid nu. En tid när det inte bara blir tydligt vem som pajar, utan också vem som hjälper till. Men det finns alltid de som hjälper till. Och i temat skildrar vi några av dem. Välkomna till ett nytt nummer av Biblioteksbladet!