AI-bot kan göra nytta – men den är usel på julrim

20 dec 2022 • 3 min

Vilken nytta kan bibliotek ha av AI? Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg använde AI-boten ChatGPT när julens nyhetsbrev skulle produceras och biträdande riksbibliotekarien tog hjälp när han skulle skriva sitt avskedstal. "Det är anmärkningsvärt att den inte kan rimma", säger biblioteksutvecklaren Lisa Elmers.

AI-boten ChatGPT lanserades den 30 november och har redan satt spår även i biblioteksvärlden. Lars Ilshammar, avgående biträdande riksbibliotekarie, lät chatboten skriva en del av hans avskedstal och Biblioteksutveckling i Blekinge Kronoberg tog förra veckan hjälp av ChatGPT för att författa sitt nyhetsbrev.

Miljontals människor använder redan AI-boten ChatGPT. Artificiell intelligens gör det möjligt för datorer att lära sig, men också att tänka på ett sätt som påminner om hur människor tänker. AI-programmet ChatGPT är programmerat så att det kan prata med människor och förstå vad de säger och det kan bland annat användas för att hjälpa människor att hitta information.

När verksamhetsutvecklaren Lisa Elmers och hennes kollegor på Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg diskuterade nyhetsbrevet som skulle skickas ut inför julen, landade det mesta på mötet i stället i ChatGPT och konsekvenserna för dem själva: ”Vad händer med våra jobb? Vad händer med världen? Vad ska människor egentligen vara till för?”

Lisa Elmers, verksamhetsutvecklare vid Biblioteksutveckling Blekinge Kronoberg. – Då var det någon som kläckte den klockrena idén att vi gör jultipsen med hjälp av ChatGPT och bildtjänsten dream.ai. Det kändes roligt och gav mig samtidigt ett tillfälle att testa vad verktygen går för. Vad händer när man matar in grejer? Det finns också en pedagogisk ingång. Vår primära målgrupp för nyhetsbrevet är folkbiblioteken och på så sätt kan de få lite mer koll på de här verktygen, säger Lisa Elmers.

Hon konstaterar att chatboten är fantastisk på att korta ner en text, på att förändra en redan befintlig text.

– Men det är anmärkningsvärt att den inte kan rimma. Det går inte. Även om den hävdar att den kan det. Om man ber den förklara vad ett rim är så kan den berätta det men när den väl ska få till det så kan den inte det, förklarar Lisa Elmers.

Apropå rim så fick AI-boten i uppdrag att skriva en juldikt. Så här slutar den:

”Låt biblioteket vara en plats för fred, en oas i julens stress och jagar. Så kom och ta del av bibliotekets skatter och fira julen med böcker och ljus.”.

Lisa Elmers utgår från att chatboten kommer att utvecklas snabbt, att den kommer att kunna rimma i god tid till nästa jul men flikar också in att det märks på andra sätt också, att det är en AI-bot som har skrivit en text. Hon beskriver det som något distanserat, lite stelt och formellt.

– Samtidigt är det imponerande hur den resonerar kring bibliotek när jag ber den om det. Och sammanfattningar, det gör den superbra redan nu. Den är också bra på det som vår bibliotekskatalog nu inte är särskilt bra på, att ge tips. ”Om du gillar att läsa det här så kommer du nog att tycka om det här.” Det är ChatGPT bra på, att koppla ihop saker, säger Lisa Elmers.

Så visst tror hon att den nya tekniken kan underlätta arbetet på vissa sätt men AI-boten kan inte processleda, vara en workshop-ledare eller ta hand om en grupp mäniskor. Men texthantering, det kan den.

– Min chef testade att stoppa in vårt årsbokslut för att få en kortare version. Det gjorde den jättebra och valde ut helt vettiga saker att trycka på och plockade bort mindre intressanta saker. Men det kommer att ta lite tid innan den får humor, menar Lisa Elmers.