Alla folkbibliotek i Östergötland stänger

30 okt 2020 • < 1 min

44 folkbibliotek i Östergötland stängde på fredagen till följd av smittspridningen. ”Det får en markant effekt för det som är bibliotekens uppdrag”, säger Elisabeth Cserhalmi, chef på Regionbibliotek Östergötland.

På fredagseftermiddagen saknades bara besked från Ödeshög kommun, men Elisabeth Cserhalmi räknar med att biblioteken stänger även där. Stängningen gäller i tre veckor.

– Jag skulle säga att samtliga bibliotek i Östergötland stänger, det blir 44 bibliotek som stängde i dag.

Ett möte hölls för bibliotekscheferna på förmiddagen och flera fick besked om stängning från sin kommunledning under sittande möte.

– Det har gått väldigt fort. Man letar efter lösningar nu för att kunna erbjuda någon typ av service. Alla har olika förutsättningar och det påverkar vad som kan erbjudas.

I våras var det ingen kommun i Östergötland som stängde biblioteken. Beslutet att stänga kommer att få stor påverkan, enligt Elisabeth Cserhalmi.

– Det får en markant effekt för det som är bibliotekens uppdrag, att upprätthålla det öppna rummet och tillhandahålla information, säger hon.

– Jag är inte helt bekväm med det här beslutet, det är tråkigt att begränsa människors tillgång till biblioteken. De har fyllt en viktig funktion under den här tiden som har varit väldigt jobbig för många människor, men jag har full respekt för beslutet.

Bakgrunden är de skärpta allmänna råd som Folkhälsomyndigheten har gått ut med i flera län. Även i Västra Götaland har en rad kommuner beslutat att stänga folkbiblioteken.

På fredagseftermiddagen hade Kajsa Lunde på förvaltningen för kulturutveckling räknat till 18 kommuner som hade beslutat om stängning. Fler kan följa under de närmaste dagarna. Några har stängt i tre veckor och andra ”tills vidare”. Många erbjuder dock någon form av digital service eller utlåning via telefon.

Andra kommuner har begränsat sina öppettider och ställt in programverksamhet.

I Stockholms län, där Folkhälsomyndighetens skärpta råd också gäller, har bland annat Botkyrka stängt alla bibliotek. Andra kommuner har tagit bort sittplatser och informerar om att biblioteket just nu inte är en mötesplats.