Hektiskt dygn för skolbibliotekarie efter Trump-uttalande

20 feb 2017 • 3 min

Att ha hand om Sveriges officiella twitterkonto blev något helt annat än vad skolbibliotekarien Emma Johansson hade räknat med. Efter Donald Trumps uttalande i helgen hamnade hon i rejält i blickfånget.

Skolbibliotekarie Emma Johansson fick ett hektiskt avslut på veckan med twitterkontot @Sweden. Foto till höger: Peter Andersson

I ett tal i lördags påstod amerikanska presidenten Donald Trump att något allvarligt hade inträffat i Sverige. ”Ni ser vad som hände i går kväll i Sverige? I Sverige. Vem kunde tro det här? Sverige. De tog emot stora mängder och har nu problem som de aldrig trodde var möjlig”, sa Trump och refererade till flyktingar och migranter.

Det dröjde inte länge förrän frågorna strömmade in till Emma Johansson, som då hade hand om Sveriges officiella konto på Twitter, @Sweden.

– Jag satt och tittade på Melodifestivalen och twittrade om den när folk efter midnatt började fråga mig vad som hände i Sverige och hur vi mådde. Jag förstod inte vad det handlade om först, men sedan var det någon som skickade en länk till talet, säger Emma Johansson som till vardags jobbar som skolbibliotekarie på Bodaskolan i Borås.

Efter att ha skannat igenom svenska medier insåg hon att något var galet. Trumps uttalande stämde inte. Resten av kvällen tillbringade Emma med att svara på alla frågor som skickades till henne. Twitter_Emma2

Under hashtaggen ”lastnightinsweden” skrev hon även: ”Min attack #LastNightInSweden var mot kycklingmiddagen min make lagade åt mig”.

Twitter_Emma

– Det var helt sjukt vilken aktivitet det var på kontot. Jag kom i säng först kvart i fyra och när jag vaknade vid sju hade jag fått 800-900 kommentarer. En vanlig natt på @Sweden fick jag kanske 100-200 kommentarer.

På söndagen gick Trump ut och förklarade att han gjort uttalandet efter att ha sett ett inslag på Fox News, där en dokumentärfilmare intervjuas om påstådda problem med invandring i Sverige (läs mer på SVT Nyheter).

Vad tycker du om Twitter som verktyg när sådant här händer?

– Twitter går ju verkligen att använda på bra och dåliga sätt. Trump använder det inte så bra. Samtidigt är det ju bra att få nyheter och uppdateringar via Twitter.

Som skolbibliotekarie är hon van att prata om källkritik med eleverna.

– Det är ofta jag hör ungdomar som hänvisar till ”det stod på nätet”. Men jag frågar alltid vilken sida det stod på och vem som skrev det. Det verkar inte som att Trump har koll på källkritiken.

Twitterkontot, som Emma hade ansvar för i en vecka, har nu tagits över av en annan person.

– Jag trodde inte att den här händelsen skulle bli så stor. Det har varit många som hört av sig, jag har varit med två gånger på BBC och både SVT och TV4 har varit här och filmat. Responsen jag fick på nätet var mestadels positiv, även om det var lite nynazister och vit makt-människor både i Sverige och i USA som hörde av sig. Men mest har det varit folk som sagt att jag skötte det bra och många amerikaner bad om ursäkt för sin president, säger Emma Johansson.