Ännu oklart om biblioteken påverkas av budgetändringar

5 mar 2019 • < 1 min

Regeringen styr landet med en M-KD-budget i ena handen och en 73-punkts­överenskommelse i den andra. För biblioteken syns än så länge inga större förändringar. Men budgetändringar är på väg.

Riksdagen. Foto: Lars Carlström/TT.

I slutet av januari läste statsminister Stefan Löfven (S) upp sin regeringsförklaring. Att tillgången på skolbibliotek med utbildade bibliotekarier ska öka och att Läsdelegationens förslag om läsfrämjande åtgärder ska genomföras. Den gällande budgeten, som Moderaterna och Kristdemokraterna lade före årsskiftet innehöll en sänkning på kulturområdet med 213 miljoner kronor. Men biblioteken verkar gå oanfrätta genom processen.

– Sänkningen rörde mestadels slopningen av fri entré till statliga museer samt kulturskolan som får mindre pengar, säger Björn Orring, opinionsansvarig på Svensk biblioteksförening.

I budgeten höjdes anslagen till bibliotekens arbete med att nå unga från socioekonomiskt svaga miljöer. 2019 ska fem miljoner kronor läggas på detta, år 2020–2021 läggs 25 miljoner vardera.

– Men det är osäkert om det blir något av det eftersom nuvarande budget väntas göras om. Jag tror att man kommer att lägga tillbaka pengarna i de reformer som man tog dem ifrån, säger Björn Orring.

Regeringen har meddelat att den fria entrén på statliga museer ska bli kvar. Om det blir fler budgetnyheter innan vårändringsbudgeten i april är oklart.

Biblioteksbladet har sökt kulturminister Amanda Lind (MP) för en kommentar men hon har avböjt. Hennes pressekreterare meddelar att de ”får återkomma kring budgetfrågor längre fram”.