Besök barnens egna världar

22 jun 2016 • 3 min

Tommy Bildström. Foto: Privat/istock

Är datorspelen läsningens fiende nummer ett? Eller kan de istället få barnen att älska berättelser? Barnbibliotekarien Tommy Bildström startar det kreativa skrivandet med hjälp av spel och superhjältar.

Tommy Bildström på Vindelns bibliotek såg ett stort behov av berättelser hos barn och ungdomar. Men han upplevde att biblioteket inte alltid mötte dem där deras intresse fanns – i fantasivärldar, i datorspel och serieböcker.  ”Det magiska ordet” är ett projekt som testar nya metoder för att väcka läslusten.

Vad handlar det om?

– Det är ett projekt för elever i årskurs 6 till 9 på en skola här i Vindeln och unga vuxna på Vindelns folkhögskolas allmänna linje. Genom att använda mig av den dramaturgi och de mytologiska berättelser som finns i till exempel datorspel, serier, fantasy- och science fiction-litteratur försöker jag väcka ett intresse för berättelser. Jag tror på att möta barn och ungdomar i deras val av berättelser.

Hur arbetar du konkret?

– En del har varit att lära lärare mer om genrerna. Deras kunskap om den här typen av litteratur och datorspel är väldigt olika och det är nödvändigt att de har en grundkunskap. Jag använde mig till exempel av den populära serien Walking dead, en postapokalyptisk skräck-serie, och skapade en lärarhandledning till den.

Jag lät också eleverna göra en berättelse kring Vindeln, en dystopi inspirerad av datorspel som Fallout och The Witcher. Eleverna fick skapa en form av fanfiktion. Ett spel kan man använda sig av på olika nivåer. Den som har det kämpigt kan skapa en berättelse utifrån en viss karaktär, den som har det lättare för sig kan bygga upp en hel värld.

När jag pratar poesi  använder jag superhjältar i serier. Istället för att börja med Fröding och Boye så utgår jag från barnens egen kultur. Jag har till exempel använt Fantomen och Gröna lyktan. En annan gång arrangerade jag lördagsmys på biblioteket med tevespelet Super Mario Maker.

Delar av projektet börjar nu bli integrerat i bibliotekets verksamhet, vår seriehylla har
blivit större. Och vi försöker ta vara på projektets erfarenheter när vi utformar vår läsplan och vår kommande biblioteksplan.

Vad har varit svårt?

– Det är ett problem att det kan behövas vissa förkunskaper. Jag ville till exempel göra ett steampunk-event och tänkte att man kunde blanda in slöjden i det, men det är svårt när ingen av lärarna vet vad steampunk (en typ av science fiction) är.

Det är också så att det kan vara lite tufft att driva detta och kämpa för den här litteraturen som vuxen karl. En del tycker kanske att man är lite fånig och barnslig. Men jag tycker att det är viktigt.

Vilka råd ger du till andra som vill prova det här?

– Lyft fram den här litteraturen. Visa barnen och ungdomarna att du tar deras intresse för de här genrerna på fullaste allvar och vill möta dem i det. Sedan måste man våga testa. Alla idéer är inte jättebra, man får prova sig fram lite.

Om man själv inte är insatt kan man ta hjälp av den kompetens som finns på bibliotek runtom i landet. Lyssna på vad barnen och ungdomarna är intresserade av – fånga upp deras bokcirklar, skriv boktips för dem på webben, skriv om datorspel och tv-serier.

Text: Sally Henriksson