Bibliotek som bidrar till kampen mot hiv

12 dec 2014 • 2 min

3438133_935_118

Mittuniversitetet och Sambiblioteket gör det, Uppsala UB också och Mora samt Bibliotek Uppsala. De och flera andra bibliotek hjälper Musikhjälpen 2014 att stoppa spridningen av hiv.

Bibliotek Uppsala stödjer genom att auktionera ut en bibliotekarie (”vinn en bibliotekarie som sorterar din bokhylla”), ordna stafettberättelser, ha kondomförsäljning samt visa teater.

Liksom flera andra bibliotek gör, har Uppsala också en insamlingsbössa via Musikhjälpens webbplats. Flera bibliotek, däribland Uppsala universitetsbibliotek, har antagit Mora biblioteks utmaning och anslutit sig till årets biblioteksbattle  – tävlingen om vilket bibliotek som kan samla in mest pengar. En annan biblioteksinitierad bössa till insamlingen heter Bibliotekarier och andra superhjältar

Musikhjälpen har funnits sedan 2008 och är ett insamlingsevent som äger rum en vecka en gång om året i december. Tre programledare flyttar in i en glasbur för att tillsammans med Radiohjälpen uppmärksamma och samla in pengar till en undangömd humanitär katastrof. I år är det artisterna Linnea Henriksson och Petter Alexis Askergren samt Musikhjälpveteranen Kodjo Akolor som tillbringar 144 timmar dygnet runt i glasburen från vilken P3 och SVT/SVT Flow sänder direkt.

Förra året fanns glasburen mitt i centrala Göteborg – i år finns den i centrala Uppsala där man nu under alla dygnets timmar samlas för stödja kampen mot hiv.

Idag fredag är det två dagar kvar innan de tre musketörerna lämnar direktsändningen och glasburen (söndag den 14 december kl 22.00) – än finns det tid för bibliotek att ansluta sig till insamlingen. För att citera Kodjo Akolor: ”Det här är de sex bästa dagarna om året då Sverige kan visa sig från sin bästa sida.”