Therese Bohman kan få Nordiska rådets litteraturpris 2015

19 feb 2015 • 2 min

I dag blev det klart vilka verk som nominerats till Nordiska rådets litteraturpris 2015. De svenska författarna Therese Bohman och Bruno K. Öijer är med på listan.

Therese Bohman och Bruno K ÖijerTherese Bohman och Bruno K Öijer  är nominerade till Nordiska rådets litteraturpris 2015.  Foto: (Therese Bohman) Sara Mac Key & (Bruno K Öijer)  Maya Eizin Öijer

”Haha shit, jag är nominerad till Nordiska rådets litteraturpris!?” Utbrast Therese Bohman på Twitter. När nomineringen blev officiell visste Therese Bohman inte ens om det.

– Det var ingen som hade informerat mig, men plötsligt var det en massa människor som nämnde mig på Twitter och då förstod jag att det är någonting som har hänt, säger hon till TT.

Tre timmar efter Therese Bohmans första tweet skrev hon: ”Skandal att det inte går att köpa färdigkyld champagne på systemet.”

Therese Bohman nomineras för sin roman ”Den andra kvinnan”, som är hennes andra roman.

”Therese Bohmans tankar kring klass och kvinnlighet kommer med största sannolikhet att både provocera och väcka medhåll” skriver Paulina Helgesson i en recension på SvD kultur.

Den andra nominerade svenska författaren är Bruno K. Öijer för sin diktsamling ”Och natten viskade Annabel Lee”.

”Bit för bit återerövrar han språket, letar sig bortom de slitna fraserna och putsar vardagsord som “kyrkogård”, “motvind” och “cigarett” så att de glänser igen.” Så skriver Josefin Homström på SvD Kultur om samlingen och Åsa Beckman på DN Kultur skriver: ”Detta är en poet som faktiskt förändrar ens sätt att se” efter att hon läst boken.

Nordiska rådets litteraturpris har delats ut sedan 1962. Sammanlagt är 14 verk nominerade och vinnaren får ta emot en prissumma på 350 000 danska kronor. Vinnaren utses i Reykjavík den 27 oktober under Nordiska rådets prisutdelning.

Samtliga nominerade kan du se här.