Byalaget tog över biblioteket i Sunnansjö

14 jun 2018 • 2 min

När Ludvika kommun ville lägga ner biblioteket i Sunnansjö sa folket nej. Byalaget räddade filialen och driver den ideellt. Nu har de hållit den öppen i tretton år.

Biblioteket ligger i bottenvåningen på äldreboendet Solgärdet. I utbyte mot att byalaget använder lokalen har personalen och de boende fått tillgång till biblioteket även när det är stängt. Foto: Berit Selkman.
Biblioteket ligger i bottenvåningen på äldreboendet Solgärdet. I utbyte mot att byalaget använder lokalen har personalen och de boende fått tillgång till biblioteket även när det är stängt. Foto: Berit Selkman.

– Det uppstod en proteströrelse i byn. Det var många som inte ville lägga ner biblioteket, säger Susann Mattsson Skerfving, kanslist på byalaget i Sunnansjö.

Det var 2004 som Ludvika kommun i Dalarna ville spara pengar genom att lägga ner biblioteksfilialen i Sunnansjö, en ort med runt 600 personer. Byalaget drev kampen för att rädda biblioteket – och det slutade med att de tog över och driver verksamheten sedan 2005.

Nu bemannar medlemmarna biblioteket tisdag till torsdag, klockan 12-17. Kommunen står för hyran och en symbolisk summa till de frivilliga krafterna. Det här ger också byalaget fria lokaler och möjlighet att hålla sig med en kanslist. Även om Susann Mattsson Skerfving är pensionär och till stor del arbetar ideellt.

– Vi tycker att det är bra att vi över huvud taget har ett bibliotek. Ludvika kommun la ner flera filialer för ett par år sedan, säger hon.

Huvudbiblioteket i Ludvika skickar hit böcker som byts ut med jämna mellanrum. Susann Mattsson Skerfving berättar att många invånare också uppskattar att de kan beställa böcker från andra bibliotek i kommunen. De flesta besökare är äldre personer som har svårt att ta sig till en större ort.

Den som behöver får låna byalagets dator med internetuppkoppling, eftersom biblioteket inte har en egen. Här kan besökaren också söka i Ludvikas bibliotekskatalog. Biblioteket erbjuder kopieringstjänst och nyanlända kommer även hit för att få hjälp med att fylla i olika blanketter. Förra året stängde asylboendet Tallmogården i Sunnansjö, men innan dess arrangerade biblioteket språkkaféer och hade en referenssamling med svenska för invandrare.

En gång har byalaget ordnat en författarafton, något som Susann Mattsson Skerfving är sugen på att göra igen. Förskolan har flyttat in i en närliggande lokal och hon hoppas både på mer samarbete med den och på att kunna locka fler barnfamiljer. Men föräldrarna har också möjlighet att låna bokpåsar genom ett samarbete mellan förskolan och huvudbiblio­teket.

– Ludvika bibliotek är lyhörda när vi säger att vi vill ha mer lättlästa svenska böcker till flyktingarna eller fler barnböcker nu när förskolan har flyttat in.

Susann Mattsson Skerfving tycker att det fungerar bra att byalaget driver biblioteket. Det hot hon kan se är om de ideella krafterna sinar.

– Vi får inte så mycket ersättning från kommunen att vi har råd att anställa någon med en riktig lön. Om det inte längre skulle finnas folk som jag själv och de andra som hjälper till så kan byalaget inte hålla biblioteket öppet.