Dags att utse Författarnas bästa bibliotek

22 jun 2015 • < 1 min

Förra året var det Angereds bibliotek som tog hem priset Författarnas bästa bibliotek. Och nu är det återigen dags att...

prisFörra året var det Angereds bibliotek som tog hem priset Författarnas bästa bibliotek. Och nu är det återigen dags att nominera detta års bästa bibliotek. Priset delas ut under Bok- och biblioteksmässan i Göteborg den 24 september.

Det är Författarcentrum Väst och Kultur i Väst som varje år delar ut priset till det bibliotek i Västra Götaland som varit bäst vid bokning och arrangemang av författarbesök.

– Vi har en förhoppning om att priset leder till en diskussion på biblioteket. Ett samtal där man lyfter hur man arbetar när man väljer ut författare till sitt bibliotek, säger Gunnar Südow, litteraturkonsulent på Kultur i Väst i ett pressmeddelande.

Priset har funnits sedan 2012 och består av två valfria författarbesök. Vem som helst kan nominera och det går alldeles utmärkt att nominera sitt eget bibliotek. Så om du jobbar på ett bibliotek, ska du nu ta chansen att nominera er själva så kanske det blir ni som får besök av era två favoritförfattare.

Urvalet sker genom två frågor:

Vad tittar man på inför ett författarbesök?

Hur väger man litterärt innehåll mot försäljningssiffror och popularitet?

Sista dag att nominera är 1 september och det känns kanske långt fram i tiden, men med tanke på att semestertiden snart är här för de flesta, och kanske redan börjat för andra, så är det god tid att börja fundera.

Mer information hittar du här.