De får högt betyg i ny rankning

25 feb 2015 • < 1 min

Grattis till Göteborg, Uppsala, Halmstad och Vallentuna! Här finns utmärkta folkbibliotek, som efter prövning fått betyget ”Excellent”, enligt ett pilotprojekt....

Nystartade rankingsystemet ”Library Ranking Europe” har ambitionen att sätta betyg på Europas cirka 65 000 folkbibliotek. Hittills i år har fyra svenska bibliotek fått fem av sex möjliga stjärnor, vilket är det näst högsta betyget, ”Excellent”.
Bakom pilotprojektet LRE står två före detta bibliotekschefer, Maija Berndtson och Mats Öström, som vill kontrollera kvaliteten på bibliotek i Europa. Genom så kallade mystery shoppers, alltså anonyma kontrollanter, undersöks flera faktorer, som bibliotekets service och tillgänglighet, liksom lokalerna, bemötandet mot besökare och marknadsföringen.
De bibliotek i Sverige som har fått betyget ”Excellent” är Stadsbiblioteket Göteborg, Uppsala stadsbibliotek, Halmstads stadsbibliotek och Vallentuna bibliotek.
Toppbetyget ”Exceptional” har delats ut till Esbo i Finland och Helsingör i Danmark.

1. Jag tror att du kan se upp till dessa bibliotek, och säkerligen även till andra. Rankningen ger intryck av att vara seriös. Hör gärna av dig igen om du har tankar, tips och idéer. Mejladressen till redaktionen är redaktionen@bbl.biblioteksforeningen.org.

/Maja Aase, redaktör

2. Nja, visst är det intressant. Men er rubrik och ingress måste väl ändå sägas vara vilseledande?
    Såvitt jag kan se har Library Ranking Europe ännu bara besökt fyra bibliotek i Sverige. Och dessa har fått gott betyg.
    Vilket naturligtvis är roligt men att därför säga att de ”rankas som bäst i Sverige” tycker jag är lite enfalidgt.

Med vänliga hälsningar

Urban Jarvid
    Bibliotekarie

1. Hej och tack för kommentar,

Rubriken är utbytt, tack för på pekandet. Vad som händer när LRE fortsätter att ranka svenska bibliotek får vi återkomma till.

/Maja Aase, redaktör

1. Det ser jag fram emot. För intressant är det. Det är bara lite tidigt att använda för att få veta vilka bibliotek man ska ”se upp till”.

U.J.