E-litteraturavtalet åter i rullning

20 nov 2018 • 2 min

Amerikanska e-boksjätten Overdrive har inte gjort sig skyldig till något avtalsbrott. Det konstaterar SKL och meddelar att avropsstoppet för upphandlingen på e-litteratur hävs.

I somras vann amerikanska e-boksleverantören Overdrive upphandlingen för e-litteratur på svenska bibliotek. Men upphandlande SKL Kommentus tillsatte en utredning och stoppade avtalet i oktober efter att Overdrives konkurrent riktat skarp kritik mot företaget. I ett debattinlägg på Svensk bokhandels hemsida menade Eva Houltzén, vd för Axiell media, att Overdrive saknade kontrakt med flera stora svenska förlag och att ett avtalsbrott förelåg.

I slutet av förra veckan meddelade SKL att avtalet nu rullar igen.

– Det har inte kommit fram några oegentligheter, det har varit mänskliga faktorn på något ställe men den biten är klargjord, säger Olof Molander, affärsområdeschef på SKL Kommentus Inköpscentral.

Hur då mänskliga faktorn?

– Efter att avtalet var klart så kom en lista med titlar, vad som hade hänt var att det var en blandad lista med titlar som var klara och titlar som inte var det.

Det var alltså fel lista som lagts ut på SKL:s hemsida. Enligt avtalet ska utbudslistan uppdateras löpande, och den listan som publicerades innehöll titlar som Overdrive inte förhandlat färdigt om med förlagen.

Nu har en ny utbudslista publicerats, och denna gång har Overdrive avtal med alla förlag som ger ut titlarna i listan, berättar Olof Molander.

– Är det så att det är någon titel som inte finns med så har alla bibliotek möjlighet att göra den upphandlingen någon annanstans. Alla våra ramavtal är frivilliga att använda, säger han.

Nya listan innehåller i nuläget drygt 33 700 titlar, varav drygt 10 500 är på svenska och resten engelska.

Marita Lohmander är kategoriansvarig på SKL Kommentus Inköpscentral. Hon menar att listan kommer att innehålla titlar på fler språk framöver.

Har ni ställt några krav på utbudet?

– Ja, listan ska innehålla böcker på flera språk men med inriktning mot svenska. Overdrive är nya på den svenska marknaden, men det utbud som de hade när de lämnade in sitt anbud följer kravet. Jag har ständig dialog med Overdrive och vi är båda överens om att utbudet kommer att växa. Det tillkommer titlar hela tiden och det kommer att komma fler förlag som de samarbetar med, säger hon.

Kommer listan att fyllas på med nyutgivna titlar?

– Ja, det är vår intention, sen är det svårt att veta vilka titlar detta kommer att gälla, men det är intentionen, säger Marita Lohmander.