Fackförbundet DIK backar från bokmässbojkott

20 feb 2017 • < 1 min

Efter debatten om tidskriften Nya tiders närvaro på Bokmässan 2016 skrev DIK:s dåvarande ordförande Attila Rostoványi under författaren Lisa Bjurwalds upprop om att inte acceptera närvaron av antidemokratiska aktörer. Nu backar förbundet.

I dag, efter att Svensk biblioteksförening meddelat sitt beslut att närvara vid årets bokmässa i Göteborg, gick också fackförbundet DIK ut med den korta tweeten: ”DIK deltar på bok- och biblioteksmässan 2017”.

Ni stödde uppropet i höstas. Varför har ni backat?

– Vi tycker att yttrandefriheten är såpass viktig att alla har rätt att yttra sig. Det kommer alltid att finnas de som uttrycker saker som inte är förenliga med våra värderingar men vi vill hellre ta debatten, säger Sara Roberts, tf förbundsordförande i DIK.

Hos Svensk biblioteksförening, som också meddelade att de kommer att delta i Bokmässan trots att de ställt sig bakom bojkotten, har beslutet föregåtts av debatt. Hur har det varit hos er?

– Vi har inte haft någon diskussion internt och styrelsen var också enig i sitt beslut, säger Sara Roberts. Vi vill gärna finnas med i den här debatten, och på mässan kommer det att finnas utrymme för den här typen av diskussioner.

Beslutet fattades den 10 februari.