Göteborg kan få ett Världslitteraturhus

26 maj 2015 • < 1 min

Ett mångspråkigt bibliotek, ett Världslitteraturhus kan öppnas i Göteborg. Det förespråkas i en utredning gjord av kulturförvaltningen och stadsdelsförvaltningen i...

gothenburgEtt mångspråkigt bibliotek, ett Världslitteraturhus kan öppnas i Göteborg. Det förespråkas i en utredning gjord av kulturförvaltningen och stadsdelsförvaltningen i Östra Göteborg.
– En klart intressant idé att kunna spegla det mångkulturella Göteborg i ett bibliotek där verksamheten kunde vidgas till att bli en blandning av kulturhus, mötesplats och bibliotek säger utredaren Christina Persson, chef för stadsbiblioteket till Göteborgsposten.

Från början inkom förslaget som en motion från Maria Berntsson (KD) till kommunfullmäktige. I motionen föreslog hon att Världslitteraturhuset skulle uppföras på Gamlestadens nuvarande bibliotek, och i andra hand på Gamlestadens torg.

Redan 2012 skrev två debattörer i Göteborgsposten att det är dags att skapa ett Världslitteraturhus i Göteborg. De föreslår att det ska finnas traditionell biblioteksverksamhet med mångspråkig profil som grund och utöver det bland annat internationell bokhandel, utställningslokaler samt möjligheter att producera böcker med mera.

”För att staden ska vara hållbar långsiktigt måste de många kulturerna, berättelserna och språken både ses som, och faktiskt vara, en tillgång och göras tillgängliga och mötas,” skriver debattörerna Ingrid Atlestam och Ulla Forsén.

År 2013 tog kommunstyrelsen i Göteborg beslutet att möjligheten om ett Världslitteraturhus skulle utredas. Nu har alltså förslaget utretts och i utredningen står det bland annat att ” ett Världslitteraturhus kommer att lyfta det internationella perspektivet i Göteborg och synliggöra kulturyttringar i världen.”

I utredningen står ingenting om vad kalaset skulle kosta och utredarna själva kallar utredningen för en förstudie i ett tidigt skede.