Grattis på 50-årsdagen!
22 apr 2015 • < 1 min
I Helsingborg pågår ett firande i dagarna fem. Det är stadsbiblioteket som på dagen den 21 april fyllde 50 år. Firandet startade igår...
I Helsingborg pågår ett firande i dagarna fem. Det är stadsbiblioteket som på dagen den 21 april fyllde 50 år.
Firandet startade igår eftermiddag klockan 17.00 med högtidstal. I stadsparken har det ställts ut trädgårdsmöbler och hängmattor finns att låna. Så den som är sugen kan låna en bok och lägga sig i en hängmatta och läsa.
För många väcker biblioteket minnen.
– På mellanstadiet gick jag till biblioteket varje dag, läste läxor, lånade dator och gick ut på internet. Vi hade ingen dator hemma, berättar Fanny Stephansson, verksamhetskoordinator till P4 Malmöhus.
Avdelningschef Tina Hagberg minns den magiska känslan att fylla en kasse med böcker och gå hem och läsa.
Vad som ska hända i framtiden är inte klart än. Det har lämnats ett förslag till Helsingborgs politiker om en utbyggnad. Men eftersom biblioteket ligger precis vid stadsparken så finns det också tankar om att bygga ett helt nytt bibliotek någon annanstans för att inte inkräkta för mycket på parken.
Stadsbiblioteket är byggt för att ta emot omkring 700 besökare om dagen, men idag har biblioteket så mycket som 3 000 besökare om dagen.


0 kommentarer