”Handlingskraft när den är som bäst”

24 nov 2016 • 2 min

BBL testar craftivism. Reporter Karin Andersson lär sig virka, pratar journalistik och ägiga sommarlovsfikor, och övertygas om att några barn med garnnystan kan förändra världen.

Foto: Karin Andersson

Jag hinner med en tidigare buss än tänkt och hinner sitta en stund utanför Kulturcentret i Sävja. Visst finns det mycket växtlighet runt om byggnaderna men här är också mycket grå betong – lite färgglad garnbombning känns verkligen inte som ett tokigt initiativ.

[fakta id=”15179″]

Inne bland bokhyllorna möts jag av bibliotekspersonalen som visar mig till det runda bordet i hörnet. Ännu är stolarna lediga men där finns en stor korg som är allt annat än tom. Garnnystanen trängs med varandra och upp sticker handarbeten som barnen påbörjat vid något av de tidigare craftivism-tillfällena. Den här torsdagen blir tredje gången de ska ses och skapa tillsammans. Men kommer det att komma någon mer eller ska jag tvingas lista ut hur man fingervirkar själv?

Så sakta men säkert droppar mina textilaktivistiska kamrater in. Till slut är alla stolar upptagna och tio par händer rafsar i korgen. På bordet finns en mapp med bilder på olika textilkonstverk i den offentliga miljön. Kring bilderna har de tidigare diskuterat hur man tänker när man till exempel klär in en cykel i stickningar. För det är därför vi sitter här tillsammans – jag, barnen och bibliotekspersonalen. Vi ska sammanfoga garnet i färger och former som sedan ska smycka centrets väggar, både inomhus och ute bland betongen.

Handvirkandet får jag hjälp med av en snäll bordsgranne och hela sällskapet ger mig uppmuntrande ord under virkningen. Vi pratar om att vara den som säger ifrån när något inte är bra, om journalistik, om fika på sommarlovet (”fett ägigt”) och om en app som jag tydligen borde ha men direkt glömmer namnet på. Och så tittar jag på klockan och en timme har redan gått.

Då när jag satt på den tidiga bussen funderade jag kring hur Craftivismen i Sävja skulle bli. Skulle jag, som förvisso brinner för aktivism, men som inte kan sticka och är 20 år äldre än målgruppen, platsa? Men på vägen hem är jag helt inlindad i övertygelsen att några barn med garnnystan kring ett runt bord kan göra precis all skillnad i världen.

[fakta id=”15181″]