Hejdå, mikrofilm!

3 sep 2014 • < 1 min

Nu lanserar KB en ny tjänst som gör det möjligt att fritextsöka i  inskannade dagstidningar. Från och med nu skannar man alla dagstidningar istället för att mikrofilma dem, och som en del i det arbetet har KB utvecklat en ny tjänst för visning av det digitaliserade materialet.I den nya versionen finns Aftonbladets, Dagens Industris, Expressens, Göteborgs Aftonblads och Svenska dagbladets hela utgivning från första numren. På sikt hoppas de kunna tillgängliggöra hela det historiska material som idag ligger på mikrofilm.

– Idag sitter vi och skannar material som redan finns digitalt hos tidningarna. Om vi kan få tillgång till tryck-pdffilerna så kan vi istället använda pengarna till att jobba med det gamla.

I den nya tjänsten är hela textmassan sökbar också utifrån en hemdator, men man får inte hela texten, utan bara ett antal ord runt sökordet. Utifrån detta får man än så länge göra sitt urval och bege sig till KB för att läsa resten.

– Meningen är att man ska få åtkomst också från andra bibliotek. Vi jobbar just nu för att universitetsbiblioteken som sedan tidigare har mikrofilm ska få tillgång. Jag hoppas att det blir klart under hösten, säger Torsten Johansson som ansvarar för dagstidningar på KB.