Johanna Hansson kan bli ny ordförande

5 apr 2018 • 2 min

I maj väljs en ny styrelse till Svensk biblioteksförening. Valberedningen har nu lämnat sitt förslag och föreslår att Johanna Hansson, chef för Almedalsbiblioteket, blir ny ordförande. ”Jag kan bidra med ett stort engagemang för biblioteksfrågor”, säger hon.

Johanna Hansson. Foto: Stewen Quigley.

I början av året meddelade Svensk biblioteksförenings ordförande Calle Nathanson att han inte ställer upp för omval. Valberedningen har efter det fått in ett flertal nomineringar till ordförandeposten och har nu valt ut Johanna Hansson, projektledare och chef för Almedalsbiblioteket, som sitt förslag.

– Det känns roligt att bli nominerad. Jag kan bidra med ett stort engagemang för biblioteksfrågor. Min uppfattning är att biblioteken är starka samhällsaktörer, men de räknas inte alltid riktigt med i skarpt läge. I diskussionerna om stök och bråk på folkbiblioteken till exempel, framställs biblioteken ofta mer som offer än som en del av lösningen. Men det är inte synd om biblioteken. Vi har kraft och kapacitet att bidra till utveckling på många områden. Biblioteken är en del av den demokratiska infrastrukturen och den bilden måste vi etablera ytterligare, säger Johanna Hansson.

Hon har erfarenhet av skol-, folk- och universitetsbibliotek och har även en bakgrund som handläggare på Kulturrådet. År 2001–2007 satt hon som ledamot i Svensk biblioteksförening styrelse, de sista åren som första vice ordförande.

Vilka är dina hjärtefrågor?

– Jag känner ett särskilt engagemang i frågor som rör den fria åsiktsbildningen och biblioteket som en garant för det demokratiska samhällets utveckling. Det är upp till oss att se till att biblioteken verkligen har den rollen.  Jag är också väldigt intresserad av ledarskapsfrågor, ett välfungerande ledarskap är viktigt för att driva biblioteken framåt, säger Johanna Hansson.

Den nya styrelsen väljs vid årsmötet den 16 maj i Stockholm, i samband med Biblioteksdagarna.

Annelie Janred, bibliotekschef på Biomedicinska biblioteket vid Göteborgs universitet, är valberedningens ordförande.

– Vi har haft väldigt kompetenta kandidater till ordförandeposten. Vi har nu valt ut Johanna Hansson eftersom hon har lång erfarenhet av biblioteksväsendet, är kompetent och har ett omfattande nätverk, säger hon.

Totalt finns tio ledamöter i styrelsen och alla ställer upp för omval förutom Anders Söderbäck som suttit för många år. Därför föreslår också valberedningen en ny ledamot, Lisa Petersen, bibliotekschef vid Mälardalens högskola.