Lugn och ro på biblioteket blev för dyrt

18 jun 2015 • < 1 min

Att återställa lugnet på stadsbiblioteket i Norrköping har blivit en dyr historia. Problemet med missbrukare har gjort att biblioteket har fått anställa en ordningsvakt.

Som Biblioteksbladet berättade för ett par månader sen, har Norrköpings kommun problem med missbrukare på stadsbiblioteket. Det gick så långt att de fick anställa en ordningsvakt. Det har gett resultat. Men smakar det så kostar det. Kultur- och fritidskontoret beräknar att kostnaden för detta kommer att hamna på 700 000 kronor vid årsskiftet. Hälften står kommunstyrelsen för och resten får stadsbiblioteket själv finansiera genom att inte tillsätta vakanta platser.

– Det här är det enda sättet som vi kunde finansiera det på. Vi är ett av de lägst finansierade stadsbiblioteken i Sverige och det här var så viktigt att vi var tvungna att prioritera det, säger Birgitta Hjerpe till NT. Nu måste stadsbiblioteket ta fram en ny strategi tillsammans med socialtjänsten och kommunens säkerhetssamordnare för att få ner kostnaderna till 500 000 kronor.