Martyr för tillgänglighet

1 apr 2016 • < 1 min

Aaron Swartz tog sitt liv i januari 2013. Foto: Fred Benenson

Den amerikanske nätaktivisten Aaron Swartz polisanmäldes 2010 för ett data-intrång i MIT:s nätverk. Han misstänktes för att ha laddat ner miljontals artiklar från deras forskningsdatabas Jstor med avsikt att sprida dem fritt på internet. Swartz förklarade sig oskyldig.

Åtal väcktes trots att Swartz nått en överenskommelse med Jstor och den 11 januari 2013 tog Swartz sitt liv, bara 26 år gammal. Då riskerade han 35 års fängelse och en miljon dollar
i böter.

Aaron Swartz var bland annat med och skapade RSS–protokollet, webbplatsen Reddit, Creative commons-licenserna och Open library. Han älskade bibliotek och ville att böcker skulle bli mer tillgängliga.

Efter sin död har han blivit en symbol för kampen för öppen tillgång. Swartz liv har skildrats i dokumentären Internets underbarn och i boken The idealist: Aaron Swartz and the Rise of Free Culture on the Internet av författaren Justin Peters. Nätverket Anonymous har också flera gånger hackat MIT i protest mot åtalet.