Ny stad och större ansvar

5 mar 2014 • 2 min

Johanna Hansson är från och med 1 juni i år ny stadsbibliotekarie i Uppsala och chef för Bibliotek Uppsala. Hon kommer närmast från en tjänst som områdeschef inom Stockholms stadsbibliotek med ansvar för Stadsbiblioteket samt biblioteken vid Medborgarplatsen, Bagarmossen, Björkhagen och Skarpnäck. Johanna Hansson har tidigare varit chef för barnverksamheten vid Stockholm stadsbibliotek och innan dess bibliotekschef i Upplands-Bro samt bibliotekskonsulent vid Statens kulturråd. Hon har även varit ledamot i Svensk biblioteksförenings styrelse.

Efter åtta år på Stockholms stadsbibliotek tycker hon att det är dags att göra något nytt.

– Jag har ett roligt jobb i Stockholm som inte på något sätt är långtråkigt men jag kände ändå att det kunde vara roligt att göra något nytt. Jag tyckte den här tjänsten verkade spännande och också att få komma till en ny stad – Uppsala är lite okänd mark för mig.

Bibliotek Uppsala har liksom Stockholms stadsbibliotek ett sammanhängande bibliotekssystem och består av tretton bibliotek, två bokbussar, ett digitalt bibliotek, Bibli.se, samt konsument Uppsala som ligger inom biblioteksorganisationen.

– Det område som jag har ansvar för idag i Stockholm är, om man räknar medarbetare, lika stort som hela Uppsala men tjänsten är annorlunda eftersom jag nu blir den som ytterst är ansvarig för att hålla ihop hela bibliotekssystemet. Det stora ansvaret är en utmaning.

E-boksfrågan ser hon som en av de viktiga framtidsfrågorna framöver – inte bara för biblioteken i Uppsala utan generellt.

– Balansen mellan de fysiska biblioteken och de digitala tjänsterna, vilka affärsmodeller för e-böcker som kan skapas för bibliotekens möjligheter att låna ut och göra urval etc – det är stora och allmänna frågor som rör alla bibliotek, säger Johanna Hansson.

Hela intervjun publiceras i BBL nr 3.