Nya hedersmedlemmar

7 okt 2013 • 2 min

Vid årets Bok & Bibliotek passade Läsrörelsen – bland många av sina andra arrangemang – även på att utse två nya hedersmedlemmar: Lennart Hellsing och Gunilla Lundgren.

Lennart Hellsing

Lennart Hellsing som för övrigt var mässans bäst klädda i sin varmt orangea kostym blir hedersmedlem för att under lång tid ”lockat in nya generationer av läsare i den poetiska värld som är hans och där alla får vara medskapare /…/ Hans mål har varit att sätta barnens ord- och bildskapande fantasi i rörelse, att ’aktivera själva livskänslan’ som han skriver i Tankar om barnlitteraturen 1963.

Gunilla Lundgren, författare, läsfrämjare och känd för sitt mångåriga arbete i bland annat i Rinkeby blir hedersledamot i Läsrörelsen för att hon genom åren har ”arbetat med att ge barn oberoende av etniskt ursprung tillgång till ett språk. Få har varit så envisa och uthålliga i sin kamp för att barnens egna röster ska bli hörda som Gunilla Lundgren. /…/ Att nobelpristagarna i litteratur varje år besöker elever i Rinkeby är Gunilla Lundgrens förtjänst.”

Gunilla Lundgren

Genom att utse Gunilla Lundgren till hedersledamot vill Läsrörelsen betona vikten av litteraturstimulans och läsfrämjande verksamhet bland barn och ungdomar.”

Läsrörelsen första hedersmedlem var författaren Astrid Lindgren som utsågs vid starten år 2000 med motiveringen ”att hon ”lärt otaliga barn i Sverige och otaliga barn i världen att läsa”. Den andra hedersmedlemmen är skådespelaren Lars Göran Carlson som utnämndes för det världsrekord i högläsning som han slog vid starten av Läsrörelsen år 2000 på Bok & Bibliotek i Göteborg då han läste högt ur Strindbergs verk 25 timmar i sträck.