Nya Libris hittar Strindbergs studiekamrater

24 apr 2018 • 3 min

Nästa version av den nationella bibliotekskatalogen Libris ska möjliggöra nya relationer mellan data – och göra Libris enklare att arbeta med. Just nu pågår intensivt arbete för att bygga klart.

Grafik: Louise Bååth och Kungliga biblioteket.

Den digitala bibliotekskatalogen Libris – den nationella bibliotekskatalog som används på lärosäten, specialbibliotek och ett flertal av våra folkbibliotek – är 45 år gammal och mer än redo för en uppdatering. Därför arbetar Kungliga biblioteket i dag med att förnya Libris.

– Det som behöver förändras med Libris är språket. I dag beskriver Libris sin data på ett sätt som ingen annan på webben kan förstå. Förändringen gör vi för att få bättre flöden och för att kunna binda ihop fler datamängder, säger Libris koordinator Anna Berggren som arbetar på avdelningen för informationssystem på Kungliga biblioteket.

För användare kommer inte förändringen att märkas direkt, utan först efter några år. Men de som arbetar som katalogisatörer och bibliotekarier kommer att få använda ett nytt gränssnitt.

Det nya systemet ska ge ett modernare fundament för bibliotekskatalogen, som ger bibliotekarierna mindre dubbelarbete men som också ger användarna stora fördelar. Tanken är att datamängder ska sammanlänkas så att fler relationer mellan data kommer fram. Vad som ska bindas samman kan vara datamängder från andra bibliotek i Sverige och världen.

– För dem som forskar blir den stora styrkan med nya Libris att den kommer att möjliggöra tjänster som informerar om vilka relationer olika ting har – relationer som tidigare har varit svåra att hitta, säger Anna Berggren och visar en skiss där Ting 1 finns i en ruta, Ting 2 i en annan och där relationen mellan dem syns genom en sammanbindande linje.

Om Ting 1 till exempel är August Strindberg visar den nya sammanlänkade datan att han är född i Stockholm, som har den och den longituden. Den visar också att han läst på Uppsala universitet, och då fortsätter länkningarna att visa fler relationer – som att Ting 2, som i det här exemplet är Gustaf Fröding, också läste på Uppsala Universitet.

– Det ser kanske inte så uppseendeväckande ut, men säg att du är forskare och vill hitta alla författare under 40 år som kommer från en liten bruksort i Västernorrland. En sådan sökning hade kunnat kräva stora insatser tidigare, men med nya Libris länkade data går det att hitta informationen på annat sätt, säger Anna Berggren.

Bibliotekets data ska kunna kommunicera med andra datamängder som är uppbyggda efter samma princip, till exempel från de stora biblioteken i världen. Det gör att information från Kungliga biblioteket, som är expert på svenska författare men inte kan så mycket om de tyska, kan samarbeta med det tyska nationalbiblioteket.

– I stället för att vi på Kungliga biblioteket skapar auktoritetsposter (kataloginformation som namn) med tyska författare, kan vi länka ihop vår information med deras och få säkra källor i vår databas.

Dessutom kommer informationen att bli mer uppdaterad, för om en tysk författare dött kan det i dag ta lång tid för informationen att nå Libris, men med nya Libris finns informationen där automatiskt, som länkad data.

Moderniseringen kommer också att möjliggöra framtida samarbeten med andra webbplatser som har bra information (och som har behov av bibliotekets information).

– Vi skulle vilja inleda ett samarbete med till exempel wikimedia som skulle kunna hämta auktoritetsposter hos oss till sina wikiartiklar, säger Anna Berggren.

När Libris får ett mer begripligt språk och byggs ihop för att synkronisera med övrig information på nätet kan det öppna möjligheter för nya tjänster.

En sådan tjänst kan vara att en person som söker Camilla Läckbergs senaste titel på Google skulle kunna få en informationsruta som förutom titeln visar att boken finns på en hylla på ett bibliotek 300 meter från den plats där personen finns.

Ramverket för Libris nya system skapas på amerikanska motsvarigheten till KB, Library of congress. På Library of congress kallas dataformatet Bibframe, Bibliographic framework initiative, och det är också Bibframe-modeller som är förebilder när bibliotekets personal ska informeras om det nya gränssnittet och terminologin som kommer med nya Libris.

– Det kan vara lite knivigt att vänja sig vid det nya sättet att katalogisera på – men modellerna på KB:s hemsida går att titta på för att förstå hur man gör, säger Anna Berggren.

När kommer då nya Libris läggas ut?

– Datum är inte bestämt ännu, men det lanseras innan året är slut, säger Anna Berggren.

Grafik: Louise Bååth och Kungliga biblioteket.
Läs mer om hur nya Libris fungerar här nedan. Grafik: Louise Bååth och Kungliga biblioteket.

[fakta id=”17761″]