Oro att renoveringen kan skada det vackra

16 mar 2015 • 2 min

Stockholms stadsbibliotek ska rustas upp. Biblioteket måste bli mer modernt samtidigt som det kulturhistoriska värdet inte får ta skada. I en artikel på...

Stockholms_stadsbibliotek_2010Stockholms stadsbibliotek ska rustas upp. Biblioteket måste bli mer modernt samtidigt som det kulturhistoriska värdet inte får ta skada. I en artikel på SvD Kultur drar Elisabet Andersson flera slutsatser, exempelvis att det inte går att både bevara och radikalt förnya byggnaden.

Att kliva över tröskeln till Stockholms stadsbibliotek kan liknas vid att gå genom dörrarna till 1900-talets början. Den 23 meter höga bokhallen är en av världens mest berömda biblioteksmiljöer och är som något taget ur en film.

När biblioteket invigdes 1928 var det ett modernt bibliotek, skapat av arkitekten Gunnar Asplund, och har ända sedan invigningen varit Stockholms huvudbibliotek. Men biblioteket behöver förnyas för att anpassas till den ökande befolkningen i staden.

Stockholms stad meddelade i slutet av förra året att stadsbiblioteket ska rustas upp och moderniseras, och det är inte första gången. År 2006 utannonserades en stor arkitekttävling för att bygga om biblioteket till något mer modernt. Men tävlingen fick avblåsas då den mötte stora internationella protester.

Biblioteksbladet har tidigare skrivit om den framtida upprustningen av stadsbiblioteket, och på SvD Kultur kan man ta en virtuell vandring i biblioteket, så som det ser ut idag.

Varför ska då denna populära kulturhistoriska byggnad rustas upp? Jo, den ökande befolkningen i staden gör att det idag inte går att tillgodose de behov som finns. Barnavdelningen är för liten, det finns för få toaletter och det saknas grupprum. I dag är alltså biblioteket allt annat än modernt. Men bara för att biblioteket nu ska bli mer effektivt och nutida så får det inte ge avkall på den konstnärliga miljön som påminner oss om de radikala biblioteksidéer som drevs under början av 1900-talet. SvD Kulturs rubrik ”Att renovera sönder en klenod” säger en hel del om oron som finns över att det kulturhistoriska värdet hamnar i kläm.

Biblioteksbladet kommer med stor nyfikenhet att fortsätta följa utvecklingen av stadsbibliotekets framtid.