Plats för politik

30 jun 2017 • 3 min

Det är dags för Almedalsvecka igen. En tillställning som under sin snart femtioåriga historia gått från en talare, Olof Palme, till att samla över 7 500 medverkande i drygt hälften så många program. Här listar vi spännande seminarier som du inte vill missa!

Almedalen drar igång 2 juli och pågår till 9 juli. Foto: Marcus Johnson

Här möts politiska partier, fackföreningar och organisationer, myndigheter och kulturföreningar för en veckas politisk påtryckning omgivna av rosévinskvällar med utsikt över Östersjön. Alla evenemang är gratis och öppna för alla.

Biblioteksfrågor som diskuteras i år är läsning och läsförståelse och integration, digitalisering och kulturarv, öppen vetenskap och falska nyheter.

Passa på att besöka Almedalsbiblioteket, Sveriges enda kombinerade folk- och högskolebibliotek. Och dröj gärna i skönlitterära avdelningen för att begrunda Sven X:et Erixsons gobeläng ”Vi på muren”. En vävnad som visar hur Visbys borgare 1361 stod uppe på ringmuren och såg på medan öns bönder slogs ihjäl av den danska invasionshären framför de låsta portarna.

Förlagan målade han när svenskarna under andra världskriget, liksom Visbyborna på medletiden, stod och såg striderna rasa utanför landets gränser.

Men just de här julidagarna, just i Visby, är det i stället en politisk invasion som väntar. Till största delen hyfsat fredlig.

Här nedan har vi listat spännande seminarier som biblioteksintresserade inte vill missa.

Den interaktiva publiken och deltagarna
Med en interaktiv publik – kommer den offentliga kulturen att överleva? Är den traditionella publiken ett tillräckligt underlag för den offentliga finansieringen?
Söndag 2 juli kl 11–11.45, Länsstyrelsens ­nedre trädgård, Korsgatan 4. Arrangörer: Kultur­rådet med flera.

Digital delaktighet – för alla eller bara för dem som redan kan?
Sverige står inför utmaningar med koppling till demokrati och delaktighet. Hur ska Sverige få ett digitalt kompetenslyft med användaren i fokus?
Söndag 2 juli kl 12.15–13 i Länsstyrelsens nedre trädgård, Korsgatan 4. Arrangörer: Som ovan.

Medier, medieborgare och demokratiutveckling
Populismen hotar den fria åsiktsbildningen. Medier angrips och politiken anklagas för elitism. Mediestrategen Brit Stakston samtalar med bland andra journalisten Martin Schibbye och Svensk biblioteksförenings Karin Linder.
Måndag 3 juli kl 07.30–9 på Joda Bar och kök, Skeppsbron 24. Arrangörer: Stakston PR och Svenska Spel.

Tradition, identitet och mångfald – kulturarv i ett globaliserat samhälle
Hur påverkas synen på vårt kulturarv av ett alltmer globaliserat samhälle? Riksantikvarieämbetets Qaisar Mahmood samtalar med Eva Staxäng från Göteborgs universitets Jonsereds herrgård.
Måndag 3 juli kl 10–10.45, Newman/Bilda­scenen, S:t Hansgatan 60. ­Arrangör: Jonsereds herrgård/Göteborgs universitet, Studieförbundet Bilda.

Hur kan en aktiv kulturpolitik stärka samhällsutvecklingen?
Kulturaktörer möts för att kräva mer resurser och större kunskap om kulturens roll. Bland andra skådespelaren Marika Lagercrantz och Länsmuseernas Inga Göransson.
Måndag 3 juli 20–22. Novgorodgränd 1. Arrangör: Kulturlyftet – kultur i hela landet.

Olika vägar till läsning
Varför behöver vi läsa? I workshopen som leds av mediestrategen Brit Stakston ­diskuteras läsandet som en grundläggande demokratisk rättighet.
Tisdag 4 juli 09–10.30. D4, ­Campus ­Gotland. Arrangör: Svensk ­biblioteksförening.

Hur rustar vi oss i informationskriget?
Inför valet nästa höst kommer vi att möta falska fakta, filterbubblor och nyhetsmättnad. Mediestrategen Brit Stakston talar med innehållskonsulten Anders Mildner.
Tisdag 4 juli 10.30–12. D4 Campus Gotland. Arrangör: Svensk biblioteksförening.

Innovativa metoder i undervisningen skapar läslust
Hur skapas läslust i vår tid? Med låttexter och serier? Eller formar vi skolan för mycket efter eleverna? Läsambassadören Anne-Marie Körling, författaren Martin Widmark och Rickard Olsson från En läsande klass.
Tisdag 4 juli kl 11–11.45 i Barntrappan, Almedalsbiblioteket. Arrangörer: En läsande klass, Almedalsbiblioteket, Pressbyrån.

När är läsningen som mest betydelsefull?
Varför är läsning så viktigt för dem som växer upp i ett samhälle där bruset bara ökar och korta texter dominerar? Behövs boken? Författaren Sara Paborn samtalar med författaren och läraren Martin Widmark.
Tisdag 4 juli kl 15.15–15.45 på Almedalsbiblioteket. Arrangörer: En läsande klass, Almedalsbiblioteket och Pressbyrån.

Vad är sant och hur lever vi i postsanningens tid?
Professorn i historia Helene Lööw samtalar med folkbildaren och professorn i molekylär cellbiologi, Dan Larhammar om skillnaden mellan att tro och att veta.
Onsdag 5 juli 8–8.45 Studentcentrum, hus D, Campus Gotland. Arrangör: Uppsala universitet.

Öppen vetenskap – för dialog, delaktighet och demokrati
Skattefinansierad forskning ska enligt EU-ländernas beslut göras enkelt tillgänglig. Men hur ska det genomföras i Sverige? Möt beslutsfattare, näringslivsrepresentanter och akademiker.
Onsdag 5 juli, 13–14.15, Klosterbrunnsgatan 3. Arrangör: Svensk biblioteksförening, Vetenskap & Allmänhet.

Författarkväll med Åsne Seierstad
Norska journalisten och författaren Åsne Seierstad skildrar i Två systrar, två unga tjejers väg från Oslo till kalifatets Raqqa. Biblioteksföreningens Elza Zandi talar med henne om den nya boken.
Onsdag 5 juli kl. 20–21, Almedalsbiblioteket. Arrangör: Svensk biblioteksförening.