Populärt minibibliotek i Göteborg stängs

4 maj 2015 • < 1 min

Den lilla biblioteksfilialen 300 m² i Göteborg är snart ett minne blott. Trots de höga besökssiffrorna får biblioteket inte vara kvar efter nyår. Fastighetsägaren förlänger inte hyreskontraktet.

Tanken med biblioteksfilialen 300 m² var att den skulle vara tillfällig under tiden som Stadsbiblioteket vid Götaplatsen hölls stängd för ombyggnad mellan 2012 och 2014. Det lilla biblioteket blev dock väldigt populärt och är ett av de tre mest besökta i hela Göteborg. Varje dag besöker mellan 850 och 1 000 göteborgare det lilla biblioteket.

Expressens Ingrid Norrman skriver den 3 maj att det är dags för kulturpolitikerna i Göteborg att agera.

”2013-2021 finns visionen att folkbiblioteken ska vara tillgängliga, relevanta och öppna. Vad kan vara mer tillgängligt än ett vidöppet bibliotek i Göteborgs mesta knutpunkt med de mest generösa öppettiderna av alla bibliotek i staden?”, skriver hon.

Enligt Stadsbibliotekets chef, Christina Persson, finns inga planer på att hitta en ny lokal.

– I dagsläget gör vi ingenting, men vi är väldigt öppna för lösningar och har börjat fundera. Hela idén med den typen av bibliotek har ju varit så lyckad, säger hon till Göteborgs Posten.