Skolbibliotekarie i Hjulsta ordnar stort Alma-event

16 maj 2017 • 3 min

På Hjulsta grundskola i Stockholm jobbas det för fullt med Alma-priset. Eleverna läser, diskuterar och skapar utifrån pristagarnas verk. ”Det hackas ofta på oss när det gäller skolresultat, så det självförtroende och glädje som arbetet ger är viktigt”, säger skolbibliotekarien Cilla Dalén.

Cilla Dalén, skolbibliotekarie på Hjulsta grundskola i Stockholm, har tagit initiativ till litteratureventet. Foto: Privat
Till vänster: En förskoleklass har skapat gemensamma bilder inspirerade av Kitty Crowthers Sov gott, lilla groda. Till höger: Cilla Dalén, skolbibliotekarie, har tagit initiativ till litteratureventet. Foto: Privat

Varje år uppmärksammar Hjulsta grundskola, i nordvästra Stockholm, årets pristagare av Astrid Lindgren memorial award, Alma-priset. På skolan går det drygt 380 elever och de får läsa och prata om pristagarens litteratur och bildkonst, skapa egna verk och fördjupa sig i olika författarskap.

Cilla Dalén, skolbibliotekarie, är den som tagit initiativ till projektet och är också den som driver det.

– Vi läser, inspireras och skapar utifrån böcker av olika Alma-pristagare och av Astrid Lindgren. På vår skola går det många nyanlända elever och det är inte säkert att de kommit i kontakt med Astrid Lindgren tidigare, därför är det viktigt att vi uppmärksammar henne och pristagarna till Alma-priset.

Barnen i klass 4A har fått jobba läsfrämjande för klass 1A. Foto: Cilla Dalén

I år har de jobbat med årets vinnare Wolf Erlbruch och tre av hans böcker.

– I många klasser har vi läst Anden, döden och tulpanen och fått fina samtal om sorg och döden. Sedan har vi också läst Leonard som handlar om en pojke som är rädd för hundar, och eleverna har fått skrivit om sina egna rädslor och hur man kan övervinna dem. Det har också blivit diskussioner om de filosofiska undermeningarna som finns i Björnen som inte var där.

I år får man för tredje året i rad besök av en Alma-pristagare. Nästa vecka kommer Wolf Erlbruch på besök.

– Det är verkligen en litteraturskatt som finns inom ramen för Alma-priset. Det är väl värt att lyfta fram den litteraturen och ha temaarbeten runt den. Det här är också jätteviktigt för vår skola. Det hackas ofta på oss när det gäller skolresultat, så det självförtroende och glädje som Alma-arbetet ger är viktigt.

I eftermiddag hålls avslutningsfesten då alla föräldrar och familjer är inbjudna. Elever ska uppträda och det ska delas ut priser. Bland annat utses pristagare i Hjulstas Alma, som är skolans egna litteraturtävling. Elever får priser för texter, bilderböcker och läsfrämjande åtgärder. De vinner allt från kalaspaket med glass och maränger till en bok. Dessutom har man en stor utställning där allas arbeten visas upp.

– Det är så fruktansvärt tacksamt och roligt att jobba med det här. Jag ser så många lyckliga vuxna och barn som blir glada över de samtal och diskussioner som skapas runt litteraturen. Det är häftigt hur tankarna kan utvecklas när man fördjupar sig i böcker och jobbar länge med dem.

skolans webbplats om Alma-projektet kan du läsa mer om projektet.

Vinnardikt. Foto: Cilla Dalén