Svenska Pen bjuder in bibliotekarierna

28 sep 2016 • 2 min

När hoten mot yttrandefriheten ökar visar fler bibliotekarier intresse för Svenska Pen. Föreningen vänder sig också mer aktivt mot fler grupper. "Vi måste samla våra styrkor", säger Ola Larsmo.

Svenska Pens ordförande Ola Larsmo. Foto: Christine Olsson

Personer som arbetar på det litterära fältet kan ansöka om att vara med i Svenska Pen. Länge bestod medlemmarna framför allt av journalister och författare, men nu breddar föreningen sin medlemsdefinition till att omfatta alla som försvarar litteraturen. Det beror på att Svenska Pen ser att hoten mot yttrandefriheten ökar och därför beslutat att jobba mer inom Sverige, men också på att fler bibliotekarier vill vara med.

– Det finns redan bibliotekarier som är medlemmar, men vi vill göra det tydligare att de är välkomna. Det kan till exempel handla om bibliotekarier som jobbar med fristadsförfattare, säger Ola Larsmo, ordförande för Svenska Pen.

Han tror att intresset bland annat beror på att Svenska Pens frågor är aktuella.

– Hoten mot yttrandefriheten har inte varit så här stora sedan kalla krigets värsta år. Jag tror att bibliotekarier förstår vilken central roll fri tillgång till litteratur spelar för yttrandefriheten och vill värna det.

Tidigare har föreningen mest stöttat hotade författare i andra länder. Men rapporterna från svenska medlemmar som utsatts för hot, framför allt från högerextremister, ökar.

– Vi tänker att bibliotekarier kan vara utsatta på samma sätt som journalister och författare. De kanske får hot om de tillhandahåller ”fel” litteratur, har ”fel” åsikter eller släpper fram något på biblioteket som någon inte gillar. Vi vill gärna ta del av deras erfarenheter, säger Ola Larsmo.

Aspirerande medlemmar kommer fortfarande att granskas innan de väljs in eftersom Svenska Pen regelbundet utsätts för infiltrationsförsök och flyktingspionage.