Unga gotlänningar tränar läsning

5 maj 2015 • 2 min

Sportande ungdom på Gotland ska lockas att läsa mer. I sommar startar projektet Läsmuskler, som är ett samarbete mellan öns...

fotboll kopiaSportande ungdom på Gotland ska lockas att läsa mer. I sommar startar projektet Läsmuskler, som är ett samarbete mellan öns bibliotek och idrottsföreningar.

När Gotlands länsbibliotek föreslog ett samarbete med idrottslivet svarade Peter Nilsson ja direkt. Han är utbildningskonsulent vid Sisu Idrottsutbildarna, som kallar sig för idrottens egen studieförbund.

– Vi såg det som en jättespännande grej att kunna utnyttja läsning som fokusering inför match och som avkoppling, säger Peter Nilsson, som berättar om satsningen i ett inslag i P4 Gotland. Enligt Peter Nilsson betyder läsningen att chansen ökar att spelarna använder sin tid bättre.

I träningshallar och på Gotlands-färjan ska det placeras ut sittsäckar i form av fotbollar. Sittsäckarna ska stimulera till läsning, som i sin tur ska förhoppningsvis leda till en stärkt gruppgemenskap bland ungdomarna.

Hittills har åtta föreningar sagt ja till projektet och att kombinera läsning med sportande. Nästa steg är att utbilda tränare, som är aktiva under sommarskolorna, till att bli läscoacher.

Anette Torgnysdotter Sundblad, verksamhetsansvarig för Hemse bibliotek och barn- och ungdomsbibliotekarie, säger i P4 Gotland-inslaget att böcker och högläsning också är ett sätt att närma sig aktuella problem, som annars kan vara svåra att prata om.

– Jag tror ju att om man har högläsning tillsammans, att man då kan ta frågor ur böckerna och prata utifrån böckerna, säger Anette Torgnysdotter Sundblad, som tror att en diskussion på det här sättet förenklar, eftersom ungdomarna slipper prata om sig själva.

Läsning kan också, enligt Anette Torgnysdotter Sundblad, öka förståelsen för andra människor. Och läsning är något som, liksom sport, kräver träning.

– Man måste träna och traggla och hålla på och lära sig teknik för att bli en bra läsare, det kommer inte av sig själv, säger Cecilia Herdenstam, biblioteksutvecklare på Gotlands länsbibliotek.

Lyssna på inslaget i P4 Gotland här:

Foto: K-Rauta