Upprört upprop mot biblioteksnedläggning

6 mar 2015 • < 1 min

Nedläggningarna av biblioteksfilialerna på Lorensberga skola och i Saxdalen, bägge i Ludvika kommun, har upprört ortsbefolkningen. Saxdalens byalag uppmanar nu till kamp för att bevara biblioteken med uppropet ”Vi vill ha vårt bibliotek kvar i byn!!!”I uppropet skriver Saxdalens byalag att ”vårt bibliotek är en stark samlingsplats på många plan och den vill vi INTE att ni tar bort!”. Enligt byalaget har informationen om att det kombinerade folk- och skolbiblioteket i Saxdalen ska försvinna inte varit tillräcklig. Den enda information som finns är enligt byalaget artiklar i lokalpressen.
Nedläggningen av biblioteket i Saxdalen ska enligt uppgift ske redan den 31 mars. Dalarnas Tidningar, DT, skriver att nedläggningarna handlar om att kultur- och fritidsnämnden saknar pengar till fortsatt verksamhet. DT påpekar att folkbiblioteken är ett kommunalt ansvar och att lokala politiker fattar beslutet. Men samtidigt ska alla medborgare ha tillgång till ett folkbibliotek och varje kommun ett folkbibliotek.
Kulturredaktören Cecilia Ekebjär skriver att ”lägga ned bibliotek visar på ett väldigt kortsiktigt resonemang. Okej, vi sparar drygt två miljoner i år. Men vad händer på sikt?”.
Nedläggningarna av biblioteken i Lorensbergsskolan och i Saxdalen är enligt Cecilia Ekebjär ”två sorgliga pinnar i statistiken som vi gärna hade varit utan”.