Läsfrämjande längs Botniabanan

16 sep 2014 • 2 min

På fredag den 19 september är det premiär för ett antal bokstationer utmed Botniabanan – ett läsfrämjande projekt som innebär att kommuninnevånare, resenärer och pendlare enkelt får tillgång till läsning under sin resa genom att läsa och sedan lämna vidare böcker.

På tågstationerna i Örnsköldsvik, Husum, Nordmaling, Hörnefors, Umeå Östra och Vindeln kommer det finnas böcker för alla åldrar och smaker. Kanske mest pocket och barnböcker men även annat, enligt Maria Forssén på Umeå stadsbibliotek.

– Det här är också ett sätt för oss att mera konkret synliggöra det samarbete som redan finns mellan Umeåregionens bibliotek och Örnsköldsviks kommun. Låna, läsa och lämna vidare-konceptet är ju populärt på många andra ställen – här gör vi det nu med järnvägen som bas, säger hon.

För tanken är att bokstationerna även kan bli en plats för privat bokbytarverksamhet.

På bokstationerna kommer biblioteken att ställa upp bokhyllor och tillhörande marknadsföringsmaterial som affischer – likadana på varje station. De som ska resa kan hämta en bok och när boken är utläst lämnas den tillbaka på samma station, eller på någon av de övriga stationerna i projektet. Eller på biblioteket, tillägger Maria Forssén.

Syftet är att uppmuntra till läsning och att informera om bibliotekens aktiviteter. Lästips från person till person är ofta den bästa ingången till läsupplevelser. Därför har man även startat en Facebook-sida: https://www.facebook.com/Bokstationer där den som vill dela med sig av sin läsupplevelse enkelt kan ”hissa” eller ”dissa” den nyss utlästa boken.

Projektet finansieras av Kulturkicken, Umeåregionens bibliotek och biblioteken i Örnsköldsviks kommun.

– En del gör vi inom ramen för budget, någon slant kommer också från Umeå 2014 sedan skjuter de olika kommunerna till pengar för bokinköp.
– Vi kör fram till jul sedan utvärderar vi. Det kan ju hända att vi inte har några böcker kvar men det får vi se då. Det är i alla fall väldigt roligt att göra detta, säger Maria Forssén.

Under fredag den 19 september kommer det att finnas bibliotekspersonal på plats för att informera och tipsa om böcker. I Örnsköldsvik, Nordmaling, Hörnefors och Umeå Östra kl. 14-17 och i Vindeln kl. 11-13.