Dags för ny upplaga av Litteraturveckan

27 mar 2017 • 2 min

I dag drar Litteraturveckan i Göteborg igång. Ett femtiotal författare ska ut i 600 skolklasser för att inspirera till skrivande och läsning. Projektet arrangeras bland annat av stadens bibliotekskonsulenter och skolbibliotekarier.

Författarna Dan Höjer (t.v.) och Mårten Sandén (t.h.) vid tidigare års Litteraturveckor i Göteborg. Foto: Bodil Alvarsdotter

Litteraturveckan har arrangerats sedan slutet av 1990-talet och är ett samarbetsprojekt mellan Göteborgs barn- och skolbibliotekskonsulent, barn- och skolbibliotekarier och lärare i stadsdelarna.

52 barn- och ungdomsboksförfattare besöker 600 skolklasser i grundskolan.

– Det brukar vara mycket uppskattat och inspirera eleverna till både läsning och skrivande. På senare år har Litteraturveckan vuxit mycket och i år är det rekord med antal författare. Vi ser också att allt fler skolor anmäler sig, säger Bodil Alvarsdotter som är barnbibliotekskonsulent i Göteborgs stad.

Författarna träffar skolklasserna under minst en lektion och gör då olika saker. En del berättar bara om hur det är att jobba som författare och har frågestunder medan andra förbereder skrivövningar.

Bodil Alvarsdotter
Bodil Alvarsdotter. Foto: Thomas Johansson

Hur bra ett författarbesök blir beror på hur väl lärarna förberett klassen.

– Sedan har vi också en kväll på Stadsmuseet där författarna och alla pedagoger i staden är inbjudna. Alla författare får göra ett framträdande på högst fyra minuter, där brukar de presentera sig själv och sitt författarskap. Det brukar bli otroligt uppskattat.

Vad har du för tips till andra bibliotek som vill göra liknande projekt men i mindre skala?

– Det måste finnas möjlighet att en person kan samordna hela projektet, för det tar ganska mycket tid. Det handlar om att boka in författare, skolor, hotell och resor. Det krävs också ett närverk kring samordnaren bestående av barnbibliotekarier och pedagoger, och att alla förstår hur bra och viktigt det kan vara med författarbesök.

– En annan del är få medel till finansieringen. Här betalar Västra Götalandsregionen för halva författararvodet samt alla kringkostnader så som hotell och resor. Den andra halvan betalas av staden, säger Bodil Alvarsdotter.

Johanna Lindbäck har skrivit flera ungdomsromaner och har varit med på Litteraturveckan i flera år. Vanligtvis besöker hon mellan- och högstadiet och i år gör hon fyra författarbesök tisdag till fredag.

– Jag brukar göra lite olika saker med klasserna beroende på hur mycket de förberett sig. Oftast blir det som ett traditionellt författarbesök där jag berättar om hur jag jobbar och svarar på frågor om mina romaner. Sedan brukar jag ha en skrivövning som går ut på att eleverna snabbt får komma på en karaktär och en historia. Det är bra eftersom alla kommer igång, sedan när lektionen är färdig så kan eleverna fortsätta jobba på sin grund, säger Johanna Lindbäck.

Litteraturveckan pågår 27-31 mars.