Ställningstagande för e-boken

2 feb 2012 • 2 min

I åtminstone ett av våra nordiska grannländer tycks staten ta en väsentligt mer aktiv del i de frågor som rör e-böcker och bibliotek. Sedan 2010 har man t ex haft en försöksverksamhet finansierad av undervisnings- och kulturministeriet där man testat e-böcker vid stadsbiblioteken i Esbo, Helsingfors och Åbo.

Syftet är att ta reda på vilka läsarna är, att kartlägga upphovsrätt- och innehållsfrågor samt pröva olika tekniker. I Esbo började man med 100 klassiker där upphovsrätten gått ut – idag har man flera tusen klassiker. Helsingfors stadsbibliotek började också med klassiker och fortsatte med 1500 titlar på finska via Elibs.

Och i januari i år startades en ny försöksverksamhet – eReading-projektet – där de finska folkbiblioteken deltar. Också detta projekt har statlig finansiering via något som heter Tekes – Utvecklingscentralen för teknologi och innovationer.

eReading-projektet är en del av NextMedia-projektet som startade 2010 och som går ut på att kartlägga vilka innehålls- och konsumentinriktade metoder man i framtiden kan använda sig av för avgiftsbelagd distribution av tidningar, tidskrifter och böcker i elektroniska läsplattor.

Biblioteken.fi – portalen för informationsåtervinning och bibliotekstjänster – kan man  läsa dels om projektet, dels om bibliotekens roll i sammanhanget:

Biblioteken vill, i samarbete med förlagen och författarna, befrämja de inhemska e-böckernas utbud och erbjuda e-böcker till sina kunder, samtidigt som förlagen på detta vis når nya kundgrupper för deras inhemska e-publikationer. Modellen kräver att man i samarbete kan bestämma om prissättning, avtals- och användarvillkor samt tekniska lösningar som tillfredsställer alla parter.”

Andra parter i eReading-projektet är det stora förlaget Otava, Statens tekniska forskningsanstalt, Elibs, Aalto-universitetet, Nationalbiblioteket. Projektet kan följas på nextmedia.fi på finska och engelska.

I oktober förra året offentliggjorde de finländska biblioteksföreningarnas samarbetsorgan ett ställningstagande för e-böcker där man bl a konstaterar att upphovsrättslagstiftningen idag “inte beaktar bibliotekens speciella roll när det gäller att organisera, dokumentera och förmedla information” och man kräver förnyad lagstiftning. Man menar vidare att biblioteken inte ”tävlar med förlag och kommersiella förmedlare. För alla parter, som verkar inom bokvärlden är det väsentligt att utgivning och förmedling av e-böcker är baserad på hållbara affärsprinciper.”

Ett fungerande e-bokssamarbete med biblioteken, menar man i ställningstagandet, är det som ger förlagen bäst skydd mot piratism (sic).

Det är uppenbart att man i Finland rätt målmedvetet letar efter en bred lösning som ger en win-win-situation för alla inblandade både när det gäller teknikutveckling och förmedlingskanaler.