Biblioteken i Alvesta – "stabil plats när samhället gungar"

5 nov 2020 • 3 min

Allt fler kommuner stänger sina bibliotek för att minska spridningen av covid-19. Men i Alvesta klassas biblioteket som samhällsviktig verksamhet och håller fortsatt öppet, trots att lokala allmänna råd gäller i Kronoberg.

Alvesta bibliotek håller öppet trots att lokala allmänna råd har införts i hela Kronoberg.

På torsdagen meddelade Folkhälsomyndigheten att skärpta råd gäller även i Kronoberg och Sörmland på grund av den ökade smittspridningen.

Lokala allmänna råd har i flera regioner lett till att kommuner har valt att stänga biblioteken för besökare. I exempelvis Örebro har åtta av tolv kommuner beslutat att stänga folkbiblioteken. I Östergötland är alla 44 folkbibliotek stängda för besök. I Sörmland beslutade Trosa kommun att stänga biblioteket redan innan de lokala allmänna råden infördes.

I Kronoberg förs fortfarande diskussioner på flera håll om huruvida biblioteken ska hålla fortsatt öppet med restriktioner eller stänga helt för besökare.

Men ungefär mitt i länet ligger Alvesta kommun med cirka 20 000 invånare. Här har kommunledningen klassat biblioteken som samhällsviktig verksamhet.

– Vi kommer inte att stänga våra bibliotek, de hålls öppna, säger Suzanne Hammargren, bibliotekschef.

Suzanne Hammargren, bibliotekschef i Alvesta.

– De klassades som en samhällsviktig institution ganska tidigt under pandemin.

I Alvesta ses biblioteken som en garant för att erbjuda invånarna samhällsinformation och källkritiskt material i kristid. De ska också fungera som en trygg plats när resten av samhället gungar.

– Det finns mycket fake news nu och man kan tappa bort sig i flödet på sociala medier. Då är biblioteket den stabila kraft i samhället som värnar invånarna och tillhandahåller samhällsviktig information, säger Suzanne Hammargren.

Hon har själv inte varit delaktig i beslutet som fattades av kommunledningen. Men Per Gustafson, beredskaps- och säkerhetsstrateg i kommunen, har drivit frågan.

– Jag har tidigare varit verksam i universitets- och högskolevärlden och är det något man måste hålla fanan högt för så är det biblioteken. Där finns själva kunskapsbasen. I en kommunal värld står biblioteken för trovärdigheten. De är en kunskapsnod och ett kommunikationsnav som behövs när allt annat kollapsar.

Även om pandemin riskerar att göra så att några bibliotek måste stänga på grund av sjukdom ska minst ett av kommunens fem bibliotek hålla fortsatt öppet och Kulturbussen hållas rullande.

– Dit kan man gå för att få den sanna informationen. Fake news får inte förekomma, säger han.

– Sett i ett säkerhetsskyddsperspektiv ser jag biblioteken som en del av informationssäkerheten.

Däremot kan biblioteken inte fungera som en mötesplats under pandemin och nya rutiner behövs, slår Per Gustafson fast.

Samtidigt finns personal på bibliotek på andra håll i landet som känner oro för att bli smittade i mötet med besökare som kan föra med sig viruset.

– Det gäller att ha egenansvaret, både personal och besökare måste följa de spelregler som gäller. Man bör se till att sprita händerna och hålla avstånd, samt hålla sig bakom eventuella plexiglas när man står nära varandra. Och om man tycker något är obehagligt går man undan. Precis som i vilken annan situation som helst.

På torsdagen uppmanades alltså även invånarna i Kronoberg och Sörmland att inte besöka simhallar, museum, bibliotek och köpcentrum, inte arrangera fester och att försöka jobba hemifrån så mycket som möjligt. Tidigare i veckan infördes lokala allmänna råd i Jönköping, Halland och Örebro.

Fakta Kommuner som stänger biblioteken

Här är ett urval av kommuner i regioner med lokala allmänna råd som har beslutat att stänga bibliotekslokalerna för besökare: Östergötland Samtliga 13 kommuner har stängt totalt 44 folkbibliotek för besökare. Örebro Åtta av tolv kommuner har stängt: Askersund, Degerfors, Karlskoga, Kumla, Laxå, Lekeberg, Ljusnarsberg, Nora. Skåne Flera kommuner har stängt, bland andra: Trelleborg, Sjöbo, Skurup, Båstad, Osby, Hässleholm och Staffanstorp. Västra Götaland I fredags hade 18 kommuner beslutat att stänga folkbiblioteken. Stockholm Botkyrka, Norrtälje, Nykvarn och Nynäshamn. Sörmland Trosa