Biblioteken som utses till romska läsambassader

28 jan 2021 • < 1 min

På 17 platser i landet utses folkbibliotek till romska läsambassader. ”Jag tror att det kommer att göra stor skillnad för romerna”, säger läsambassadör Bagir Kwiek.

Syftet med läsambassader är att biblioteken ska lyfta fram romsk litteratur. De bibliotek som utses ska  ska ha en viss mängd litteratur på romani chib och litteratur om romernas historia. Böcker och andra medier ska lyftas fram och göras synliga.

Fakta 17 bibliotek blir läsambassader

• Oxiebiblioteket i Malmö
  • Helsingborgs bibliotek
  • Halmstad stadsbibliotek
  • Hammarkullens bibliotek i Göteborg
  • Biskopsgårdens bibliotek i Göteborg
  • Bergsjöns bibliotek i Göteborg
  • Borås stadsbibliotek
  • Sundvalls stadsbibliotek
  • Härnösands bibliotek
  • Bibliotek Uppsala
  • Västerås stadsbibliotek
  • Högdalens bibliotek i Stockholm
  • Farsta bibliotek i Stockholm
  • Rinkeby bibliotek i Stockholm
  • Solna stadsbibliotek
  • Tumba bibliotek i Botkyrka
  • Upplands Väsby bibliotek
  • Även Alfons Åbergs kulturhus i Göteborg har utsetts till romsk läsambassad då insatserna motsvarar Kulturrådets kriterier.

– Jag tror att det kommer att göra stor skillnad för romerna, att de blir stolta och glada över att det finns en läsambassad i deras område, säger Bagir Kwiek som är Sveriges läsambassadör sedan ett drygt år.

– Jag hoppas att det leder till att de går till biblioteket oftare och lånar böcker, att de känner sig välkomna och som en del av Sverige och Sveriges historia.

Biblioteken kan få stöd från Kulturrådet i det läsfrämjande arbetet för romer och andra nationella minoriteter.

Bagir Kwiek tror att romerna har känt sig välkomna på biblioteken även tidigare, men konstaterar att tillgången på romsk litteratur har varit mycket begränsad. Det skulle betyda mycket om det gick lätt att hitta böcker om romer och böcker på romani chib, inte minst barnböcker.

– Det har funnits så väldigt lite. Jag tror barnen blir glada och kommer att känna sig stolta.

De bibliotek som blir läsambassader ska också uppmärksamma romska högtider, exempelvis den 8 april som är romernas internationella dag.

Bagir Kwiek vill besöka så många av läsambassaderna som möjligt och delta på invigningen. Samtidigt finns nu möjlighet för fler bibliotek att bli romska läsambassader. Ansökan ska skickas till Kulturrådet senast den 28 april.