Biblioteket lånar ut årskort till hemmamatcherna

9 maj 2023 • 2 min

Fotbollssäsongen är igång och BK Häcken ligger bra till i både dam- och herrallsvenskan. Grannen Lundby bibliotek har precis inlett ett samarbete med Hisingen-klubben. Nu kan man låna årskort till hemmamatcherna på biblioteket.

Bibliotekarien Johannes Jensen som också är ordförande i Häckens supporterklubb Getingarna, hävdar att det var Anna Byvald, den tidigare chefen på Lundby bibliotek, som kom med idén i höstas. Hon menar att det var han. I vilket fall som helst hade de fått nys om att Helsingborgs stadsbibliotek hade ett samarbete med Helsingborgs IF, att det fanns årskort att låna på biblioteket i Helsingborg.

– Jag tänkte att det var helt i linje med hur Häcken gillar att arbeta med lokalsamhället och så hörde jag av mig till kansliet. De tyckte att det var en grym grej men vi höll på att ta SM-guld och idén blev lite liggande. Men nu när den nya säsongen skulle dra igång mejlade jag igen och vi fick tio årskort, säger Johannes Jensen.

Var det bibliotekarien eller supportern i dig som gick mest igång på det här?

– Det är nog fifty-fifty. Eller egentligen är det nog mest bibliotekarien i mig för jag tycker om idén om att biblioteket ska vara en allmänning med alla möjliga saker, att det ska finnas den här socialt kompensatoriska delen av biblioteksuppdraget där man är en del av samhället på olika sätt. Jag tycker också att allt som ruckar barriärerna mellan idrotts-Sverige och kultur-Sverige är bra. Det här kan vara ett bra sätt att minska trösklarna till biblioteket.

Johannes Jensen arbetar numera på Hammarkullens bibliotek men han konstaterar att intresset har varit stort för årskorten så här långt. Det handlar om fem årskort till herrlaget och fem till damlaget och i början ringde folk hela tiden. Rent tekniskt fungerar det så att låntagaren lånar kortet en vecka i taget vilket oftast räcker till inträde till en match.

Liknande samarbete finns mellan IFK Värnamo och Värmamo bibliotek.Där finns tolv kort till låns, en vecka i taget och två antal matchkort per person som gäller både herr- och damlag.

Johannes Jensen tycker att fler klubbar borde testa något liknande. Inte minst menar han att göteborgsklubbarna Gais och Örgryte som aldrig har fullsatt, borde försöka. Några konkreta planer på något liknande har han inte men han håller tummarna för att någon annan klubbs marknadsavdelning vaknar.

– Eller varför inte den stora ridsporttävlingen Gothenburg Horse Show i Scandinavium? Det samarbetet hade varit roligt!