Biblioteket utrymdes efter bombhot

21 maj 2021 • 2 min

Härnösands bibliotekschef Susanne Hägglund satt i digitalt årsmöte med Svensk biblioteksförening när hon fick beskedet att biblioteket var bombhotat.

”Ring mig nu!” Det var tydligt att det var bråttom när Susanne Hägglund fick sms efter flera missade samtal. Det var hennes chef som meddelade att ett bombhot var riktat mot kommunen. Polisen tog det på allvar och alla kommunens byggnader skulle utrymmas, däribland Sambiblioteket.

Susanne Hägglund lämnade årsmötet och åkte till biblioteket. Väl där hade alla redan hunnit utrymma, både personal och besökare. På kvällen kom nationella bombskyddet och sökte igenom biblioteket med hundar.

– I dag var det stora tassavtryck på golvet mellan hyllorna, jättegulligt var det.

Susanne Hägglund, bibliotekschef i Härnösand.

Och det visade sig att det inte fanns någon bomb, vare sig i biblioteket eller in någon annan av kommunens lokaler och biblioteket har öppnat igen.

I samma byggnad som biblioteket finns även andra kommunala verksamheter samt privata företag. Och det som hände var en välbehövlig övning för samtliga inblandade.

– Det blev skarpt läge och utrymningen fungerade. Men vissa saker behöver bli bättre. Nu ska vi utvärdera det här för att bli ännu bättre i framtiden.

En sak de lärde sig var att det är viktigt att känna till alla nya som anställs i huset även i de privata verksamheterna.

– Det blev tydligt att komplexiteten är stor när det är så många inblandade och så många olika chefer. Biblioteken är den största verksamheten, men ändå bara en del av flera.

Personalen hanterade hela situationen och utrymningen bra, enligt Susanne Hägglund. Alla har uppmanats att kontakta sin närmsta chef om det finns behov av att prata om det som hände.

Bombhotet var riktat mot kommunen som helhet och inte specifikt mot biblioteket, något Susanne Hägglund tycker hade varit ännu mer olustigt.

– Om hotet hade varit riktat direkt mot biblioteket, en så öppen och demokratisk plats, hade det verkligen varit obehagligt.