Biblioteksdagarna – både fysiskt och digitalt

16 nov 2021 • 2 min

Nästa års biblioteksdagar har redan börjat planeras. Konferensen hålls på Lilla Cirkus i Stockholm, men den som vill kommer också att gå att delta digitalt.

Karin Martinsson är utredare på Svensk biblioteksförening.

– Biblioteksdagarna är det stora eventet och det är egentligen ett fysiskt evenemang. Men i år var det många som uppskattade att vi hade ett digitalt evenemang. Därför tänkte vi att vi ska ha båda delarna och vi hoppas även kunna locka andra deltagare än de som kan delta på plats, säger Karin Martinsson, utredare på Svensk biblioteksförening.

Nu väntar ett intensivt arbete för att planera för program och boka talare.  Biblioteksdagarna äger rum den 5 till 6 maj i vår, men anmälan öppnar runt lucia. Karin Martinsson hoppas kunna presentera delar av programmet redan då och skulle gärna se någon politiker bland talarna.

Vägval är temat för Biblioteksdagarna. Det handlar dels om valet som väntar och de frågor som är aktuella där, som skolbiblioteksfrågan, öppen vetenskap och forskningsbibliotekens roll i forskningen, resurser till folkbiblioteken och så vidare. Och dels handlar det om vägval som bibliotekssektorn står inför.

_ Det kan exempelvis handla om hur man arbetar med e-medier och traditionella medier, om biblioteken ska vara en boksal eller ett rum för studier. Och om hur jobbar vi vidare med prioriterade grupper nu när det visade sig att de inte prioriterades under pandemin. Dagliga strategiska val som vi står inför.

Drygt 400 personer deltog på den digitala konferensen som hölls i våras. Nästa år hoppas Svensk biblioteksförening på fler deltagare.

– Det är valår och då är traditionen att vi är i Stockholm och då brukar det komma fler deltagare än annars. Vi hoppas på runt 500, säger Karin Martinsson.

– Det ska bli roligt! Det var ganska länge sedan vi träffades fysiskt.