"Vi borde varit bättre förberedda"

27 sep 2017 • 2 min

Tio frågor till Bokmässans vd Maria Källsson.

Maria Källson. Foto: Thord Eriksson

Ångrar du beslutet att låta Nya Tider delta i Bokmässan?

– Det är svårt att utvärdera årets mässa innan den har ägt rum. Men upptakten till förra året var svår för att vi inte hade tydliga principer i den här frågan. Vi vacklade i vår hantering och är det något jag ångrar så är det att vi inte var bättre förberedda.

Hur har antalet utställare påverkats av Nya Tiders närvaro?

– Det är kanske fem utställare som avstår med Nya Tider som förevändning. Vi har 400 seminarier och 700 medverkande och det är i paritet med hur det brukar vara. Men 20–30 namn som vi har bjudit in har tackat nej.

Hur ser du på att Nordiska Motstånds-rörelsen tillåts demonstrera?

– Vi förutsätter att polisen kommer att vidta åtgärder så att vi kan genomföra vårt evenemang som vanligt och utan störningar.  Hur och var NMR får tillstånd att demonstrera är en fråga för polisen.

Hur reagerade du när poeten Athena Farrokhzad kontaktade författare och rådde dem att inte åka till mässan?

– Det var ett sätt att underminera vår mässa, ett slags sabotage, så det är klart att jag blev upprörd.

Hur ser du på att det arrangeras flera konkurrerande evenemang i år?

– Det är jättebra för Göteborg som befäster den litterära positionen. Så jag tycker att det är toppen.

Det låter inte direkt som att Bokmässan har ruskats om?

– Vi är inte oberörda. Vi tror på att möta intolerans med tolerans och öppenhet. Om det är bättre att bojkotta är svårt att svara på. Men jag hoppas att det inte slår in en kil mellan oss som egentligen tycker samma sak.

Så resonerade författaren Arundhati Roy i en artikel i Dagens Nyheter där hon hoppades på beredskap för ”våldsutbrott” under mässan. Har ni övat på en sådan situation?

– Vår säkerhetsorganisation, polisen och Säpo jobbar med den frågan inför varje år. Om man väljer att ha Lars Vilks, som har en hotbild med sig, på plats, då har man övat på den typen av åtgärder. Vi är väl rustade.

Kommer Nya Tider att vara med 2018?

– Jag vill inte utvärdera hur 2017 går innan mässan är genomförd. Men det är en aktör som ligger precis på gränsen.

Förr hette det Bok- och biblioteksmässan. Vart har biblioteken tagit vägen?

– Att byta namn betyder inte att vi inte ser biblioteken som viktiga. Det var nog mer att Bokmässan var ett namn som användes i folkmun. Det föll sig naturligt.

Vad har bibliotekarier att hämta på Bokmässan?

– Det är vår viktigaste besöksgrupp och vi har ett fint program som vi är stolta över. Av våra branschbesökare – 32 000 förra året – är 9 000 bibliotekarier.