Hotat digitalt bibliotek försvarar sig

11 aug 2020 • 2 min

Fyra amerikanska förlagsjättar gillade inte det ”nationella krisbibliotek" som i början av pandemin skapade fri tillgång till miljoner böcker via nätet. Internet Archive avvisar nu påståendet att verksamheten strider mot upphovsrätten.

Hotat. Foto: Gardaud/CC

I vanliga fall använder Internet Archive en form för utlån där antalet fysiska exemplar av en bok reglerar hur många låntagare som samtidigt kan ta del av boken digitalt. Vid pandemins utbrott i senvintras övergavs dock modellen tillfälligt och möjligheten att låna släpptes fri i ett ”nationellt krisbibliotek”.

Initiativet hyllades bland annat av representanter från högprofilerade amerikanska universitet som MIT och Brown, men snart hördes också kritik från författare som såg sig utsatta för en piratattack. ”De skannar in böcker olagligt och lägger ut dem online. Det är inget bibliotek” skrev till exempel den hyllade författaren Colson Whitehead på Twitter.

Tidigare i somras kom en reaktion från de fyra stora amerikanska förlagen Hachette, HarperCollins, Wiley och Penguin Random House, vilket Biblioteksbladet skrivit om tidigare. Den stämningsansökan som lämnades in vid en domstol i New York skulle inte bara kunna stoppa alla eventuella planer på fortsatta öppethållande för krisbiblioteket utan sannolikt också få konsekvenser för Internet Archives kontrollerade digitala utlåning.

I en inlaga till domstolen försvarar det digitala biblioteket nu sitt grepp. ”Internet Archive gör vad bibliotek alltid har gjort: köper, samlar, bevarar och delar vår gemensamma kultur. …I motsats till förläggarnas anklagelser är varken Internet Archive eller de hundratals bibliotek och arkiv som visar det sitt stöd, några pirater eller tjuvar. De är bibliotekarier…”

I skrivelsen understryks betydelsen av möjlighet att låna böcker online när hösten nu närmar sig och många kommer att studera på distans.

Internet Archive får stöd av organisationen Authors Alliance.

”Det är verkligen tragiskt att förläggarna mitt i en pandemi försöker förhindra tillgängligheten till ett digitalt offentligt bibliotek, vilket är vad Internet Archive driver”, säger organisationens ordförande Pamela Samuelson, professor i juridik vid Berkeley-universitetet, i ett uttalande.