Insynen brister i bibliotekens internettjänster

24 nov 2020 • 2 min

Vilka villkor gäller för den som använder sig av internet på biblioteken? Det varierar från kommun till kommun och insynen brister eftersom det saknas nationell samordning, enligt en rapport från Högskolan i Borås.

Regleringar på internet diskuteras på flera håll i samhället, men sällan på folkbiblioteken. Exempelvis införs olika typer av filter på skolor och sociala medie-företagens ansvar att agera grindvakt diskuteras allt oftare. Men på biblioteken som ska garantera tillgång till fri information för medborgarna är det ofta otydligt vilka regleringar som gäller och hur användarnas integritet skyddas.

Det konstaterar rapporten Skyddsvärden i vågskålen, skriven av Veronica Johansson och Maria Lindh på Högskolan i Borås. Rapporten är beställd av Förvaltningen för kulturutveckling i Västra Götalandsregionen, Kultur i Halland och Biblioteksutveckling i Sörmland.

Regleringar kan handla om filter för att inte komma åt exempelvis porrsidor på nätet. Det kan också handla om exempelvis krav på identifikation vid inloggning, upprättandet av villkor och regler för att använda internet på biblioteket.

Många gånger rår biblioteken inte själva över vilka regleringar och skydd för användarnas integritet som ska gälla utan är hänvisade till kommunernas it-avdelningar. Det finns bibliotek där personalen upplever att deras uppdrag och behov missförstås eller till och med motarbetas av kommunens it-avdelning. Dessa skulle gärna ha mer inflytande över de frågorna.

Biblioteken kan i stället vara beroende av att ha goda kontakter med personal på it-avdelningen för att kunna påverka genom informella vägar. I övrigt begränsas de regleringar som biblioteken själva kan göra oftast till det som kan göras i det fysiska biblioteksrummet.

Det leder till att det är otydligt vilka regleringar som gäller för den som använder internet på biblioteken. Och biblioteken hindras från att ta ett större ansvar efter som det saknas nationell samordning och tydliga riktlinjer om ansvarsfördelning mellan bibliotek och it-avdelningar.

Men eftersom tillhandahållandet av internet är en viktig del i bibliotekens uppdrag att möjliggöra för alla medborgare att ta del av information, behöver biblioteken bli mer aktiva, konstateras i rapporten.

För att nå dit behöver flera saker utvecklas. Dels behövs mer utbildning, både för nuvarande och blivande bibliotekarier i frågor om internet och personlig integritet. Och dels behöver biblioteken ta ett större ansvar för användarutbildningar. Det måste också finnas tydliga integritetspolicyer och användarregler för internettjänster på biblioteken.

Rapporten efterlyser också politisk lobbying för att lyfta medvetenheten kring att även tillhandahållandet av internet ingår i bibliotekens uppdrag. Och biblioteken bör få ökad insyn i och kunna påverka kommunernas it-policy. Dessa möjligheter bör se likadana ut i alla kommuner.

Hela rapporten finns att läsa här.