E-böcker – inte till folket men till Sverige skolelever

11 apr 2013 • < 1 min

Idag presenterar Elib  sin nya tjänst ElibU – en strömmande abonnemangstjänst för elever i den svenska skolan som ger tillgång till e-böcker och ljudböcker direkt i webbläsaren tillsammans med funktioner som främjar läsning. Tjänsten har tagit fram i samarbete med  bokförlagen Den är utformad på ett sätt som gör att den fungerar på alla vanliga digitala plattformar som dator, surfplatta och smartphone. Målet är, enligt Elib, att ElibU ska upplevas som nyttig och lättåtkomlig samt uppmuntra till ökat läsande.

Elever och lärare kan arbeta interaktivt med böckerna och dela med sig av sina intryck och läsupplevelser. Lärare kan enkelt sätta ihop klassuppsättningar eller individuella läslistor utifrån böckerna i sin helhet eller utvalda avsnitt.

ElibU är tänkt att kunna användas i hela skolan från förskoleklass upp till gymnasiet. Tjänsten utvecklas tillsammans med företag – tjänsteleverantörer – som redan i dagsläget säljer och levererar digitala tjänster till skolan. Därmed blir det lätt för skolor att ansluta sig genom sina existerande plattformar.

Elibu innehåller i dagsläget drygt 2 500 e-böcker och knappt 300 digitala ljudböcker. Mellan 400 och 450 titlar är barn- och ungdomsböcker och åtta böcker klassificeras som lyrik. Bonnierförlagen står för 1 500 titlar, endast svenska.

Lite senare idag publicerar biblioteksbladet.se en längre artikel ElibU:s och förlagens satsning: Hur och varför förlagen satsar på en strömmande tjänst riktad mot landets alla skolelever som ger dem möjligheten att fritt välja bland större delen av den svenska e-bokutgivningen för knappt 60 kronor per elev och år, samtidigt som man vill begränsa utlåningen av e-böcker på vanliga bibliotek.