(S)-politiker om moms på e-böcker

11 dec 2013 • < 1 min

Genom vilka initiativ kan den konstlade skillnaden mellan tryckta medier och e-medier avvecklas? Helene Petersson i Stockaryd (S) har ställt en skriftlig fråga till finansminister Anders Borg angående moms på digitala medier.

Bakgrunden är att Frankrike och Luxemburg har infört låg moms på e-böcker trots att det enligt nu gällande EU-rättsliga regler (som alltså även Sverige är bundet till) inte är tillåtet med en lägre momssats på e-böcker. EU-kommissionen har svarat med att sätta igång en rättsprocess mot Frankrike och Luxemburg.

Helene Petersson anser att det är viktigt att liknande produkter behandlas lika och att allmänheten I Europa uppfattar skattereglerna som logiska: Att det är olika moms på en berättelse eller text beroende på om den finns i tryckt form eller på en dator/läsplatta förstår nog bara de mest momsregelverksintresserade, skriver hon och menar att finansminister Borg måste sluta att huka och istället börja driva svenska frågor i allians med likasinnade.

En stark och politiskt oberoende domstolsmakt och rättsprövning är mestadels bra, men det finns också en inneboende konservatism och stelbenthet i juridiken som kan bli besvärande då verkligheten i form av värderingar och teknik förändrats. Då måste politiken gripa in, anser Helene Petersson vidare och avslutar med att fråga:

Genom vilka initiativ och åtgärder avser finansministern att skapa en koalition för förändring av momsdirektivet så att den konstlade skillnaden mellan tryckta medier och e-medier kan avvecklas?