Festligt när bibliotekspriser delades ut

17 nov 2022 • 5 min

Applåder, blommor och plaketter delades ut när författare, bildkonstnärer och bibliotekarier prisades på Svensk biblioteksförenings kansli på torsdagskvällen.

Det var fullsatt i hörsalen på Svensk biblioteksförenings kansli i centrala Stockholm när årets priser skulle delas ut. Priserna gick till såväl författare som bildsättare och, givetvis, bibliotekarier. Skratt, applåder och glada miner avlöste varandra.

Bland pristagarna fanns gänget som jobbar på folkbiblioteket i en liten kommun i södra delen av Östergötland, på gränsen till Småland. Med personlighet och energi har personalen på Ydre bibliotek jobbat för att bygga relationer med läsarna. Årets Bengt Hjelmqvists pris för framstående insatser på folkbiblioteksområdet gick till biblioteket i en av landets minsta kommuner, med bara 3 700 invånare.

Maria Björnsdotter, Josefine Molinder och Christine Åström från Ydre bibliotek, 2022 års mottagare av Bengt Hjelmqvists pris.

– Vi har tagit fasta på att bli ett personligt bibliotek och låta låntagarna vara med och styra verksamheten, sade Christine Åström, en av pristagarna på scenen.

Priset på 25 000 kronor ska de använda för att fortsätta med det arbete de har startat.

Jeanette Malm och Elisabeth Skog fick Greta Renborgs pris på 25 000 kronor som delas ut till ett bibliotek som lyckats med god marknadsföring eller till enskilda biblioteksanställda som utmärkt sig speciellt på området och som arbetar i Greta Renborgs anda.

Greta Renborgs pris, för biblioteksanställda som har lyckats med god marknadsföring, gick till Elisabeth Skog och Jeanette Malm från Halmstads bibliotek.

– Ni har verkligen lyckats sätta biblioteket på kartan, konstaterade kvällens konferencier, Eva Fred.

Efter att ha gått en utbildning i biblioterapi har de startat flera grupper och på så sätt spridit vetskapen om biblioteket till nya grupper. Bland annat kommunens beroendeenhet har hört av sig med fråga om samarbete, något som har lett till nya besökare.

– Påfallande många av dem hade aldrig varit på bibblan tidigare, men i princip alla gick ut därifrån med en bok under armen och ett lånekort i handen och de har varit skitstolta, berättade Elisabeth Skog.

Årets mobila bibliotek gick till Göteborgs bokbussar. Albin Berggren tog emot vandringspriset som är en modell av en bokbuss.

Vandringspriset för Årets mobila bibliotek gick till bokbussarna i Göteborg och projektledare Albin Berggren tog emot priset på scen.

– När barnen kommer in i bokbussarna får de ofta en wow-upplevelse. Miljön är gjord för att väcka fantasin.

Athanasios Patsias från Biblioteken i Malmö fick Barnrättsutmärkelsen Elefanten 2022.

Kvällens nyaste pris, Barnrättsutmärkelsen Elefanten, delades ut första gången 2019. 2022 gick det till Athanasios Patsias, enhetschef vid Biblioteken i Malmö, för arbetet med att ta fram en resurskartläggningsmodell.

– Vi ville kolla hur det ser ut i verkligheten, är barn och unga en prioriterad grupp. Vi tog fram modeller för att mäta tre områden: personal, lokalytor och våra programbudgetar.

Det visade sig att prioriteringen mot barn och unga inte var så stor i Malmö som man kanske hade trott.

– Det visade att vi lägger 18 procent av vår arbetstid på direktkontakt med barn, det kanske inte är riktigt tillräckligt. Vi har en del att jobba med, sade Athanasios Patsias från scen.

2022 års Collijnpris för bästa uppsats gick till Molly Zimmerman-Feely.

Molly Zimmerman-Feely tog emot 2022 års Collijnpris för bästa uppsats inom biblioteks- och informationsvetenskap. I uppsatsen studerade hon hur nyhetsmedier på tjeckiska förhöll sig till falsk information som spreds under pandemins första månader.

Hans Gunnarsson fick Aniarapriset. Här på scenen med Eva Fred.

Aniarapriset för författare av skönlitteratur för vuxna gick till Hans Gunnarsson för novellsamlingen Bor man i Bromma. Priset består av en skulptur av Linnéa Jörpeland och en prissumma på 50 000 kronor.

Jonas Tjäder och Maja Knochenhauer fick Elsa Beskow-plaketten.

Elsa Beskow-plaketten gick till Jonas Tjäder och Maja Knochenhauer för boken Bokstavshusen, en unik ABC-bok där varje bokstav har ett eget hur. Bokstaven B har givetvis biblioteket. Boken har varit så pass framgångsrik att intressenter från Sydamerika har hört av sig och boken nu ska göras i spansk version.

Elaf Ali vann Carl von Linné-plaketten för bästa fackbok för ungdomar med boken Vem har sagt något om kärlek?

Elaf Ali tog emot Carl von Linné-plaketten för bästa fackbok för barn eller ungdomar för sin bok Vem har sagt något om kärlek? En själbiografisk bok som beskriver det hedersförtryck Elaf Ali växte upp i.

– Boken innehåller faktaavsnitt för att visa att det här är större än mig och min familj, berättar hon.

– Det var också viktigt att mina föräldrar skulle komma till tals. Jag ville ha pappas syn på det han tänkte då och vad han tänker nu.

För hennes pappa ändrade sig till slut, men processen med att jobba med boken var tuff.

– Det var otroligt jobbigt och mycket tårar. Men efteråt är jag tacksam över att jag valde att göra det.

Hon berättade också om hur hon inte hade någon att vända sig till när hon var ung, något som har blivit bättre. Så sent som hösten 2022 har Skolverket lagt in hedersbegreppet i läroplanen.

– Det tog mig lång tid att fatta vad jag var utsatt för.

Nils Holgersson-plaketten gick till Annelie Drewsen.

Nils Holgersson-plaketten, som första gången delades ut 1950 till Astrid Lindgren, gick 2022 till Annelie Drewsen för boken Prinsen av Porte de la Chapelle. Huvudpersonen är en pojke som ursprungligen kommer från Afghanistan och har befunnit sig i Sverige i några år när han får reda på att han inte får stanna. Han tar sig genom Europa till Frankrike och försöker klara sig där.

– Jag jobbade som gymnasielärare och mötte de här personerna, för de finns på riktigt. Det är därför jag skriver om det.

Anna Järvinen uppträdde i pausen.