Beslut på gång om Akalla

8 jun 2012 • 2 min

Biblioteket i Akalla läggs ned. Resurserna samlas i Kista och Husby och för de boende i Akalla  kommer man att utveckla och erbjuda en ny mobil biblioteksservice, t ex en bokbuss.

Det är vad Kulturförvaltningen i Stockholm föreslår till Kulturnämnden att fatta beslut om. Med start från med mitten av augusti ska Akalla bibliotek med tillhörande resurser successivt flyttas till biblioteken i Husby och i Kista. Barnens bokbuss, som BBL tidigare skrivit om, kommer under 2012 att bytas ut till en ny än mer läsinspirerande buss och Akalla-området kommer att prioriteras så att bussen kommer dit vilken den inte gör idag. Överhuvudtaget ser man framför sig att uppsökande och mobil verksamhet även kan utvecklas gentemot ytterligare målgrupper – framförallt äldre eller andra som har svårare att förflytta sig till sitt närmaste bibliotek.

Enligt det tjänsteutlåtande som ligger till grund för beslutet pågår i samarbete med stadsdelsförvaltningarna och äldreförvaltningen sedan tidigare ett arbete med att se över hela stadens biblioteksservice till Stockholms äldre befolkning, bland annat kring hur Boken kommer-verksamheten kan utvecklas, möjligheten till en biblioteksbuss riktad till äldre samt utvecklade samarbeten med enskilda äldreboende.

Till grund för tjänsteutlåtande ligger kundundersökning, besöks- och utlåningsstatistik från 2011 samt dialoger med boende i Akalla och andra engagerade. I beslutsunderlaget framträder framför allt tre avgörande faktorer för en flytt av Akalla bibliotek:

Att biblioteket bor i bristfälliga lokaler

Att man har lägst antal besök och utlån bland stadens bibliotek

Att man vill samla resurserna och förstärka biblioteken i närområdena Kista och Husby

Flytten eller i praktiken nedläggningen av Akalla bibliotek har väckt starka reaktioner bland de boende, bland politiker och engagerade stockholmare. Det symboliska värdet av att ha ett ”eget” lokalt bibliotek har i sammanhanget lyfts fram, vilket också noteras i tjänsteutlåtandet.

Där framhåller man att satsningarna i Kista och Husby ska komplettera varandra för att tillsammans erbjuda en omfattande verksamhet angelägen även för de boende i Akalla. Och vidare menar man att i dialogen med de boende i Akalla är det tydligt att även om de redan idag använder Husby och Kista bibliotek förväntar de sig att nya satsningar tydligt skall märkas om Akalla bibliotek flyttas samman med dessa. Flera lyfter också behovet av att i Akalla i ökad utsträckning kommunicera den verksamhet som sker och kommer att ske vid omkringliggande bibliotek. Det geografiska avståndet behöver inte vara ett problem så länge erbjudandet från andra närliggande bibliotek är attraktivt och välkänt.

Man menar vidare att biblioteksservice inte absolut måste vara synonymt med en fysisk bibliotekslokal.

1. Hej

Jag är lärare i Akalla och mina elever brukade regelbundet besöka Akalla bibliotek. När är det tänkt att den nya bokbussen ni talar om ska komma igång? Biblioteksbesök är ett viktigt inslag i elevernas utbildning.