Motala bibliotek satsar på digitalt centrum

8 aug 2017 • 2 min

Nu ska motalabornas digitala kompetens höjas. I biblioteket har det öppnats ett nytt digitalt centrum där man ger handledning, workshops och utbildningar.

Foto: Motala bibliotek

På Motala bibliotek har det gamla sagorummet byggts om till en digitalt centrum som öppnade i juni. Hit ska kommunens invånare komma för att bli bättre på det digitala. Det kan vara att lära sig fylla i myndighetshandlingar elektroniskt på webben, förstå hur man använder betaltjänsten Swish eller lära sig att programmera robotar. Det kommer också hållas workshops och studiecirklar på centret.

– I Motala är det cirka 5000 av 43 000 invånare som står utanför det digitala samhället, enligt siffror från Region Östergötland, därför behövs det här, säger Julia Engström, projektledare.

I Digidelcentret, som det kallas, finns en interaktiv skärm, projektor och 12 sittplatser. Strax utanför rummet står flera datorer.

Projektet är treårigt och tanken är att det så småningom ska bli en del av bibliotekets vanliga verksamhet. Men centret ska inte ta tid från bibliotekariernas ordinarie arbetsuppgifter och därför kommer personal från övriga delar av kommunen hjälpa till med bemanningen.

– Vi vill samverka med så många andra parter som möjligt eftersom all kompetens inte kan finnas på Motala bibliotek. Men arbetet med Digidelcenter kommer att bidra till att bibliotekarierna fortbildas i de här frågorna.

I projektet vill man ha ett särskilt fokus på integration och tillgänglighet. Därför kommer det bland annat finnas personal på plats flera dagar i veckan som talar arabiska, somaliska, engelska och svenska.

– Vi har ett samarbete med en integrationsenhet som ska ha resurser hos oss och hjälpa till med frågor som kommer in från nyanlända, säger Julia Engström.