Poppis SFI-dag på Malmö stadsbibliotek

22 nov 2017 • 2 min

För sjätte året i rad arrangerades SFI-dagen på Malmö stadsbibliotek i tisdags. ”Min känsla är att SFI-mässorna har gjort att vi fått en större bredd på våra besökare", säger Pär Gustavsson på biblioteket.

Foto: Malmö stadsbibliotek

3 700 SFI-elever och andra samlades på Malmö stadsbibliotek i tisdags för att vara med på SFI-dagen. Det är en slags minimässa där SFI-elever läser och skriver dikter, tittar på filmer, skriver kalligrafi, dansar och tittar på utställningar. Temat var kärlek i alla dess former.

– Både besökare och SFI-skolornas arrangerande elever var allmänt peppade. Den stora vinsten är att elever får göra sin röst hörd och ta plats på en biblioteksarena som inte alltid är så tillgänglig. Dessutom träffar de andra elever och människor och får chansen att kanske för första gången se på vilket sätt biblioteket kan stötta just dem, säger Pär Gustafsson, mediepedagog på biblioteket.

Eventet hölls för sjätte året i rad och som arrangör står Malmös SFI-skolor. Stadsbibliotekets uppdrag är att koordinera allt och Pär Gustavsson ser klara fördelar med att eventet hålls på biblioteket.

– Det här är en del av vår grundverksamhet; att stötta människor som lär sig svenska. Dessutom är biblioteket en bra mötesplats där nyanlända och etablerade svenskar kan träffas, säger han.

Utvärderingar från tidigare år visar att deltagarna varit nöjda. Många har inte varit på ett bibliotek tidigare, men i enkäter har de berättat att de gärna vill komma tillbaka.

– Vi försöker att marknadsföra resten av biblioteket undertiden SFI-mässan pågår. Vi delar ut flyers och broschyrer och har placerat programpunkter i hela huset, på så sätt upptäcker man hela huset och ser vad som finns. Min känsla är att SFI-mässorna gjort att vi fått en större bredd på besökarna på biblioteket, säger Pär Gustafsson.